עיתון כפר ורדים א לה כפר 185 | תזונה / יפעת הרץ-טברסקי

תזונה / יפעת הרץ-טברסקי

לאכול בריא במהלך הלימודים 

שנת הלימודים החלה וזה הזמן לחשוב איך לשפר את תזונת הילד בזמן הלימודים.
כולם יודעים שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר. בגנים הפרטיים הילדים מקבלים ארוחת בוקר שהוכנה בגן ב-9:00 בערך, ובגנים העירוניים הילד פותח את קופסת האוכל שלו בערך בשעה, ולעתים מאוחר יותר.
הורים רבים שוגים כשהם מניחים שזו ארוחת הבוקר.

מהי ארוחת בוקר?

ארוחת הבוקר הינה הארוחה הראשונה לאחר שנת הלילה, הנאכלת עד כשעה לאחר היקיצה.

 חשיבותה של ארוחת הבוקר

לאחר שנת לילה ארוכה, ארוחת הבוקר הינה מנת האנרגיה הראשונה שהגוף מקבל לאחר כ-12 שעות של צום (כחצי יממה). ארוחה המספקת פחמימות, נותנת לגוף את הדחיפה הראשונית להתחיל את היום בצורה עירנית יותר. מחקרים הראו בצורה ברורה כי ילדים שאכלו ארוחת בוקר היו מרוכזים ועירניים יותר בזמן הלימודים.
במיוחד בתקופת הגדילה (ילדות והתבגרות), הגוף זקוק לארוחת הבוקר בכדי לספק את צרכיו התזונתיים (אנרגיה לגדילה, ויטמינים ומינרלים). דילוג על ארוחת זו מונע מהגוף את ה"דלק" לגדילה והתפתחות תקינים. גוף שלא יקבל "דלק" במשך הלילה והבוקר, יתחיל את היום במצב סטרס.

 מחקרים שנערכו בארה"ב מראים:

  • דילוג על הארוחה הראשונה ביום מעלה את הסיכון להשמנה, סכרת ומחלות לב. אנשים שאכלו ארוחת בוקר מידי יום, סבלו פחות מהשמנה ומבעיות איזון הסוכר – גורם סיכון לסכרת בעתיד. אני יכולה להעיד כי 90% מהמטופלים שמגיעים אליי לטיפול בהשמנה לא אוכלים ארוחת בוקר.
  • אכילת דגנים מלאים בכל בוקר קשורה, לפי החוקרים, למצב בריאותי תקין.
  • אכילה בבוקר יכולה לסייע לייצב את רמות הסוכר בדם, וכך לווסת את רמת התיאבון והאנרגיה. מסיבה זו אנשים שאוכלים ארוחת בוקר נוטים פחות להיות רעבים במהלך היום, ואלו הם המנשנשים פחות.

 אכילת ארוחת בוקר היא הסוד לשמירה על הבריאות בכל גיל.

הרגלי אכילה הנרכשים החל בתקופת הילדות נטמעים בצורה טובה, וסביר כי ילוו את הילד לאורך כל חייו.

 אז למה הורים בשנת 2010 לא נותנים לילדיהם את ארוחת הבוקר כמו שצריך ליד השולחן?

כנראה בשל חוסר זמן וחוסר ידע. את הידע אני מעניקה כעת, ולגבי חוסר הזמן – אפשר לקום רבע שעה קודם ולהתכונן...

ארוחת הבוקר צריכה להכיל פחמימה וחלבון. לדוגמה, דגני בוקר עם חלב או פרוסת לחם (עדיף מחיטה מלאה) עם גבינה, מהווים פתרון מהיר ומזין לכל ילד. לילדים שלי אני נותנת דייסת שיבולת שועל או דגני בוקר, פתרון מהיר. את דייסת שיבולת השועל מכינים עם חלב במיקרוגל במשך 2 דקות ואחר כך אני מוסיפה דבש וקינמון. רצוי שדגני הבוקר יהיו מחיטה מלאה ויכילו כמה שפחות סוכר.
לא צריך להציק לילד שיסיים את המנה, אבל כך אנו נותנים לילד את האנרגיה שהוא צריך, והכי חשוב – מקנים לו הרגלים שילוו אותו לאורך כל חייו.
ארוחת עשר, המוכרת בגנים כארוחת הבוקר, יכולה להיות יוגורט קטן (אקטימל לדוגמא), כריך (אפשר גם חצי), וירק או פרי. הכריך יכול להכיל פסטרמה, גבינה, ריבה, חומוס, או ממרח תמרים.
אני מבטיחה כי כל ההתארגנות הזו לוקחת 5 דקות, והאכילה של הילדים עוד 10 דקות.

 * הכותבת היא דיאטנית קלינית, בעלת "Steps צעדים לבריאות". 052-8380111.