עיתון כפר ורדים א לה כפר 185 | ישר מהראש / סיון יחיאלי

ישר מהראש / סיון יחיאלי

   

המאבק של כולנו

על המאבק נגד ביטול הטבות המס * על שלב ג' והטיעון הלא צודק של תושבי תרשיחא * וגם על הארנונה, פרידה מויקטור חזיזה ומאבקים משפטיים של המועצה בממשלה

חברים יקרים, הפעם זה לא הולך להיות פשוט. בג"ץ הודיע למדינה כי הטבות המס הנוכחיות אינן חוקיות והוא לא ימתין עוד. ב-30 בנובמבר המדינה אמורה להשיב לבג"ץ מה בדעתה לעשות בנושא. על הפרק עומד דוח ועדת סופר. הדוח פוגע בכל יישובי קו העימות בלי יוצא מן הכלל, וההטבה אשר יקבלו תקטן בעשרות אחוזים. חמור מזה, כפר ורדים אמור לצאת לחלוטין מרשימת היישובים מקבלי ההטבות. אני מוביל יחד עם אבי קרמפה, יו"ר פורום יישובי קו העימות, עם שלמה בוחבוט ואחרים את המאבק של יישובים אלה. המאבק אינו אמור להיות מאבק פרטי של כפר ורדים, אלא של האזור כולו. למרות זאת אנחנו במצב מיוחד ולכן הקמתי צוות שעוסק בנושא. אנו בוחנים את הנושא מבחינה משפטית, טכנית-מקצועית, ופוליטית. אני כבר מתריע וקורא לכם, התושבים: התגייסותכם למאבק חיונית! אפרסם קול קורא למתנדבים אשר יסיעו בידי לפנות ולהפעיל את התושבים. כפר ורדים מקבל את הטבת המס בזכות, לא בחסד. אני בטוח שאם תהיה התגיסות של התושבים למאבק ננצח! עזרתכם הכרחית.

***

תכנון אורבני בישראל לוקח שנים רבות. קוראי הטור הזה בוודאי יודעים זה מכבר על התכניות להפקיד את התב"ע (תכנית בניין עיר) של שלב ג' בוועדה המחוזית ולפרסמה להתנגדויות. ידוע גם כי יש לי ולמועצה התנגדויות מסוימות לתכנית. התכנית נמצאת בתכנון כבר שנים רבות והיא מסתמכת על תמ"א (תכנית מתאר ארצית) 31. תמ"א 31 מדברת על צפיפות דיור מסוימת אשר התכנית חייבת לעמוד בה. מאז תחילת התכנון נכנסה לתוקף תמ"א 35, שדורשת בנייה צפופה בהרבה. מסיבה זו נכון להמשיך בתכנון המקורי ולא להיכנס לתכנון חדש.

בהקשר זה אני מבקש להזכיר מספר עובדות היסטוריות:

1. כפר ורדים תוכנן במקור לכ-15 אלף תושבים.

2. הסכם ההרשאה לפיתוח של החברה לפיתוח כפר ורדים התייחס בפירוש לשלבים א', ב' ו-ג'.

בתחילת העשור הוסכם על ידי ראש המועצה דאז, ד"ר אריה ברן, ראש עירית מעלות תרשיחא ונציגים מתרשיחא, כי כפר ורדים יעביר כמה מאות דונמים משטח היישוב לתחום מעלות כעתודת קרקע לתרשיחא. הסיכום קיבל תוקף בוועדת גבולות של משרד הפנים ובזה נסתיים העניין. תכנית שלב ג' אינה פולשת לתחום מעלות תרשיחא והיא בתחומי השטח המוניציפלי של כפר ורדים.

נפגשתי עם כמה מתושבי תרשיחא אשר מתנגדים לתכנית. חלק מהמשתתפים התנגדו לתכנית עקב החשש שהתכנית תקפח אותם. בטבלאות האיזון, אותן טבלאות המקנות שטחים בתחום התכנית כנגד קרקעות פרטיות, מוגדר מה מקבל כל בעל קרקע פרטית, ולדעתם יש סיכוי שיקופחו. במאמר מוסגר אעיר כי בין בעלי הקרקעות הפרטיות יש גם יהודים. הסברתי והבהרתי שלסוגייה זו, סוגיית הנדל"ן, אהיה בן ברית לבעלי הקרקעות הפרטיות ואסיע בידם ככל יכולתי, לקבל תמורה ראויה עבור אדמתם. אם זה בהחלפת קרקעות, אם זה בפיצוי או בזכויות בתוך תחום התכנית. הכל לפי העניין.

לעומת זאת איני מוכן לקבל את הגישה הלאומנית. כפר ורדים ויתר על קרקע לטובת תרשיחא וכיום לתרשיחא עתודת קרקעות למאה השנים הבאות. מבחינתי הבאת אוכלוסייה חזקה ממרכז הארץ לפריפריה היא יעד לאומי וציוני ואני תומך בו בכל לב. אוכלוסייה חזקה משפיעה על האזור ותורמת תרומה כלכלית, חברתית ותרבותית אשר הגליל כולו זקוק לה. כפר ורדים הוא ראש חץ בנסיון לצמצם את הפערים בין פריפריה למרכז.

נקודה אחרונה הקשורה לתכנית שלב ג'. יש בין התושבים בכפר "מופתעים" פעם אחר פעם מהעובדה שצפוי ביישוב פיתוח נוסף. אילו היו טורחים ללמוד את התב"ע של שלבים א' ו-ב', כמו גם את תכנית המתאר של היישוב, לא היו מופתעים. המידע זמין באינטרנט, בוועדה המרחבית מעלה הגליל ובמועצה.

***

אנו מתחילים בדיוני התקציב. כפי שהתפרסם בעיתונים רוב היישובים בארץ העלו ארנונה השנה. רובם יאלצו להעלות אותה שוב גם בשנה הבאה. הסיבה היא הגזירות של הממשלה, אותן גזירות בעטיין אמור מרכז השילטון המקומי להשבית את הרשויות. בניגוד לאחרים, נמנענו השנה מהעלאת הארנונה, אולם במידה שהגזירות לא יבוטלו ייתכן שגם אצלנו בכפר לא יהיה מנוס מכך.

***

ויקטור חזיזה, ותיק חברי המועצה, התפטר מהמועצה. אני מאוד מודה לויקטור על תרומתו רבת השנים ועל העבודה המסורה אשר עשה בהתנדבות למען תושבי כפר ורדים. ויקטור, המקורב מאוד לראשי מפלגת העבודה, ממשיך ומסייע לנו גם בעת הזאת במאבק כנגד צמצום הטבות המס. אני מאחל לויקטור הרבה מאוד הצלחה בכל מעשיו ובטוח שעוד יזכה לעשות רבות למען היישוב ולסביבה.

***

קיבלתי החלטה שבמקביל למאבק המקצועי נפעל גם משפטית כנגד אפליה ממשלתית.

עתירה ראשונה: המועצה הגישה עתירה מנהלית נגד משרד הפנים. נושא העתירה הוא מענק הפיתוח, או יותר נכון הקביעה של משרד הפנים כי יישוב אשר אינו זכאי למענק איזון אינו יכול לקבל מענק פיתוח. לטענתנו מדיניות זו אינה חוקית ואינה מתקבלת על הדעת. בנוסף ביקשנו צו על תנאי המורה למדינה להימנע מחלוקת ממענקי הפיתוח עד לבירור העתירה. המדינה השיבה רק לצו על תנאי וביקשה להשיב לעתירה סמוך למועד הדיון. בג"ץ אמור לקבוע מועד לדיון.

עתירה שנייה: הנהלת המועצה קיבלה את המלצתי להגיש בג"ץ נוסף כנגד אחד ממשרדי הממשלה. העתירה בדרך, עדכונים בהמשך.