א-לה כפר 166 | אפור גאה

אפור גאה

חזרה לכתבות 

 

אבי מנשס, מנהל אורט מעלות, לא מתבייש בהיותו בית ספר קלאסי, עם גבולות ברורים וחוקים נוקשים. "יש לנו מגוון מסלולי למידה המותאמים לכל תלמיד ולכל דרישה, החל ממדעים טכנולוגיים גבוהים ועד אנשי הרוח בנושאי אומנות ותיאטרון". הוא גם לא נבהל מהעובדה שרוב התיכוניסטים של כפר ורדים הולכים למנור כברי, ומסמן מטרה: 70 אחוז מבוגרי "אמירים" יירשמו לאורט 

 

הדס כרמונה 

 

"חשוב לנו הכוח הנשי", אומר לי בהתלהבות אבי מנשס, מנהל בית ספר אורט מעלות, שחזר בדיוק מסדנה להעצמה נשית לנערות. "זה כוח שמובן לנו וידוע לנו. לצערנו, ברמה ארצית ובחברה מערבית, נשים לא תופשות עמדות כוח באחוז זהה לגברים, למרות שהיכולות והאפשרויות פתוחות לפניהן". אבי לא רק אומר, אלא גם דואג לשינוי בתוך בית הספר: "אנחנו רוצים לשנות את התפישה של הנערות. בבית הספר יש תכנית במסגרת העצמה נשית שנקראת מגדר, ואנו פועלים להעצמת נערות. מבחינת בית הספר השוויון בהזדמנויות קיים. אולם במקצועות הטכנולוגיים המדעיים, ברמות הגבוהות, הרוב הוא בנים, אם כי בביולוגיה ובכימיה הבנות הן הרוב. אחד היעדים שלנו הוא להעצים בנות בכיוון טכנולוגיה, מדע ומנהיגות, ואנחנו עושים זאת במספר מסלולים. למשל מסלול במו"ט (בנות למדע וטכנולוגיה) במסגרתו מבקרות התלמידות באוניברסיטה, פוגשות נשים המובילות פרויקטים ומאזינות להרצאות של מנהיגות בתחומים שונים.  

 

ארץ ישראל האמיתית 

אורט מעלות הוא בית ספר מקיף שש שנתי בו לומדים 921 תלמידים, 486 מהם בחטיבה העליונה. לחטיבה העליונה מגיעים באופן טבעי התלמידים מחטיבת הביניים של אורט וגם תלמידים מחטיבת הביניים "אמירים" בכפר ורדים. באורט מעלות לומדת אוכלוסיה מגוונת מבחינות רבות. 

"תפקידנו במערכת החינוך לבנות את הנוער כך שתהיה חברה חזקה ומלוכדת", אומר מנשס. "חברה אמיתית היא מגוונת. מיגזרית, עדתית. אני שמח וגאה שלומדים פה דתיים, חילוניים, צד"לניקים (נוצרים ומוסלמים), דרוזים, יהודים, ותיקים ועולים. אני גאה על זה. זו ארץ ישראל האמיתית וכך צריך לחנך את הנוער. על אף השוני ביניהם אנחנו מביאים את התלמידים לכדי לכידות חברתית מרשימה. תפקידו של בית ספר לנתב את התלמידים ולבנות חברה שתשרת את מדינת ישראל. כשאני אומר לשרת זה לא רק בצה"ל אבל ועוד איך גם בצה"ל. לבנות את החברה כתורמים בעלי ערכי ליבה של אהבת האדם, עזרה לזולת ולמדינה. ואחד הדברים הוא שירות משמעותי בצה"ל".  

- אני מבינה שבעניין צה"ל אתה שם דגש מאוד חזק. 

"נכון. אורט מעלות יצא ביוזמה ארצית, שתכין את תלמידי י"א לצו ראשון כדי שיוכלו לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. כל שכבת י"א עוברת הכנה לצו ראשון עם צוות בית הספר ומד"ניות (מדריכות נוער). בסוף תהליך ההכנה כל השכבה נוסעת יחד ללשכת הגיוס ועוברת יחדיו צו ראשון. נוער עם ציונים גבוהים יותר ישרת בצה"ל שירות משמעותי יותר למען עתידה של מדינת ישראל. שירות משמעותי בצה"ל בפירוש בונה את דור העתיד". 

אבי מנשס, בן 40, יליד עכו, אב לשתי ילדות בנות 11 ו-9, הגיע למעלות מנהריה לפני 16 שנה. במקור הוא איש טכנולוגיה ועבד בלהבי ישכר – טכנולוגיית להבים. 

- איך הגעת לחינוך? 

"כאשר יצאתי לפגרת לימודים מהמפעל, ללימודי תואר ראשון בתעשייה וניהול, מילאתי מקום של מורה חולה באורט מעלות. שעתיים בשבוע לימדתי פיזיקה, וניצוץ החינוך נדבק בי. הודעתי על התפטרותי מהעבודה, ולפני כ-12 שנים ביצעתי הסבה להוראה. התחלתי כמורה לטכנולוגיה ומדעים ולאחר מכן ריכזתי את מגמת המכונות. לאחר מכן הקמתי וניהלתי את אשכול הפיס מרכז הטכנולוגיה ומדעים של בית הספר ולאחר שנה ניהלתי את חטיבת הביניים. אני מנהל את המקיף זו השנה השנייה".  

- נראה שאתה אוהב את התפקיד. 

"אני נהנה יום יום מהעבודה למרות שהיא קשה. בעיקר אני נהנה לעבוד עם בני הנוער שהם באמת מקסימים, אך זקוקים למנהיגות, הדרכה והובלה ולמסגרת. הדברים הכי קשים לי הם כאשר אני רואה תלמיד עם פוטנציאל לימודי לא מנצל. שתלמיד מבזבז את הזמן שלו. בחזון בית הספר לא מדברים על ציונים אלא על מימוש פוטנציאל אישי. בית הספר מאפשר תהליך העצמה של כל אדם באשר הוא. ועל כן יש לנו מגוון של מסלולי למידה המותאמים לכל תלמיד ולכל דרישה מהמדעים הטכנולוגיים הגבוהים עד אנשי הרוח בנושאי אומנות ותיאטרון, מסלולים טכנולוגיים ומסלולי מקצוע כמו טכנאי PC וניהול משרד". 

 

60 אחוזי בגרות 

- רוב תלמידי חטיבת הביניים אמירים בוחרים בשנים האחרונות ללמוד במנור-כברי. אצלך לומדים בסביבות 40 אחוז, למרות שאורט מעלות הוא אזור הרישום של כפר ורדים וגם עולה להורים הרבה פחות. מה אתה עושה כדי לשלב את בוגרי אמירים באורט מעלות? 

"בכיתה ט' מתקיים תהליך הכוון לחטיבה עליונה. במסגרת תהליך ההכוון עובד צוות אורט מעלות עם צוות אמירים ועם והמועצה המקומית של כפר ורדים. נערכות פגישות עם התלמידים והוריהם ואנחנו מציגים את מגמות הלימוד. תלמידי אמירים צריכים לעבור מבחן מיפוי בשני מקצועות יסוד, מתמטיקה ואנגלית, לצורך ניתובם ושיבוצם במסלולים המתאימים. תלמיד שלא משיג את הנדרש מחויב לעבור מכינת שילוב שנערכת בקיץ ולכל תלמיד נתפרת חליפה פדגוגית המתאימה לו. בימי הקיץ, לאחר הרישום, מתבצעים ימי גיבוש לשכבה ולכיתות, כך ששנת הלימודים מתחילה כשהתלמידים הכירו זה את זה והמחסומים הטבעיים נעלמו. המטרה שלי להגיע ש-70 אחוז מאמירים יירשמו לחטיבה העליונה". 

- אולי הרוב לא בוחרים באורט מעלות כי הוא נחשב לאפרורי? 

"לבית הספר דווקא יש צבע, שמתבטא בפאן החברתי ערכי. אבל כן, אנחנו מוסד חינוכי עם נהלים, משמעת, תלבושת אחידה ודרישות. יש גדרות, אסור לעשן, ולא יוצאים מתי שרוצים אלא רק בסיום יום לימודים. זה בית ספר מסורתי מהבחינה הזו. באורט מעלות, לצד ההתמחות שלנו בנושא מדע וטכנולוגיה, פועלות שתי מגמות ברמה ארצית: מגמת אומנות בניהולה של דליה בקר תושבת כפר ורדים ומגמת התיאטרון בניהולו של אלכס צ'רנוב. במוצאי שבת האחרונה נפתחה במבנה אשכול פיס תערוכה של בוגרי י"ב, עבודות מרשימות ביותר עם עומק רגשי וחשיבתי. פשוט מדהים. תלמידי י"א במגמת התיאטרון הופיעו במוצאי שבת האחרונה בדיאלוגים מול בוחן חיצוני". 

- מה זה בכלל אורט? 

"רשת אורט הישראלית היא במקורה רשת לקידום המדע והטכנולוגיה במדינת ישראל. היא עדיין כזו, רק שלצד קידומו של הנושא המדעי טכנולוגי היא מקדמת מגמות נוספות כמו אומנות, תיאטרון וספרות. אורט ישראל היא הרשת החינוכית הגדולה במדינה ופועלת כמוסד ללא מטרות רווח (מלכ"ר) שחולש על מאות בתי ספר בארץ. אורט מעלות משופע בתקציבים, הן מהעירייה והן מהרשת, וצוות המורים שלנו מעולה ומיומן. העזרים, המעבדות והציוד מדהימים וברמה הכי גבוהה של מערכת החינוך. מתוקף היותה רשת שכזו יש לה חלק נכבד בעיצוב מדיניות החינוך בישראל". 

- מהם אחוזי הבגרות בבית הספר? 

"בשנה אחרונה הגענו ל-60 אחוז ול-7 אחוז נוספים היה חוסר במקצוע אחד. זה נחשב להישג גבוה לבית ספר מסוגנו, שהוא מקיף ואינו ממיין את המתקבלים אליו. היעד שלנו הוא בגרויות, אך הוא לא היעד הראשון. היעד הראשון הוא חינוך לערכים. הציונים יגיעו, אבל חשוב קודם שנהיה בני אדם". 

- מה השתנה מאז נכנסת לבית הספר? 

"תכניות עבודה ויעדים ומדדים אשר נבדקים באופן שותף על ידי מערך משוב ובקרה. נערכות פגישות של הצוותים על בסיס שבועי. כל בעל תפקיד כותב תכנית עבודה, הכוללת מטרות, יעדים ודרכי פעולה בהתאם לחזון הבית ספרי. אחת לרבעון מקיימים משוב ובקרה ומבצעים תיקוני דרך לתכנית העבודה". 

- אילו תכניות מיוחדות אתם מפעילים? 

"יש לנו תכניות מצטיינים רבות ומגוונות מכיתה ז' עד י"ב, מהקטנים לגדולים: צ'ייס אורט אקדמיה שבמסגרתה ניתן להתחיל לצבור נקודות אקדמיות מכיתה י'; תכנית קדם עתידים המאתרת את המצטיינים ומנתבות את התלמידים להצלחה מקסימלית בבגרות בדרך להשתלבות בפקולטות היוקרתיות; מיזם קדם עתידים המהווה בסיס לפרויקט עתידים של צה"ל, שבמסגרתו תלמידים מצטיינים נרשמים לעתודה עם ליווי פדגוגי וכלכלי מצה"ל; פרויקט מיכא"ל – מיצוי כישורים אישיים של תלמידים ופרויקטים נוספים. אנחנו מפעילים גם פרויקטים בקהילה, כנגזרת מחזון בית הספר בו אנו חורטים על דגלנו את הנתינה לקהילה והשייכות ללאום ולמדינה.  

 

בתמונה: אבי מנשס. "הציונים יגיעו, אבל חשוב קודם שנהיה בני אדם"