א-לה כפר 168 | תזונה

תזונה - מורן לסקוב

חזרה לוורדה ומדורים 

 

זהירות! המיתון הכלכלי פוגע בבריאות 

 

המיתון הכלכלי משנה לנו את סדרי העדיפויות בנוגע להשקעות כספיות. החל מקיזוז במותרות: מסעדות, בתי מלון, טיולים לחו"ל ורכישת רכב חדש, דרך ההתלבטות אם לחדש את המנוי לחדר הכושר, וכלה בתשומת הלב למחירים של מוצרי מזון.  

המיתון עשוי לגרום לנו להשקיע פחות בקניית מוצרי מזון בריאים ולהעדיף על פניהם מוצרי מזון זולים יותר אך פחות מזינים. במקביל, ביטול חידוש של המנוי בחדר הכושר או דחיית הרישום לתוכנית הרזיה העוזרת לנו להיכנס למסגרת המכווינה לאורח חיים פעיל ובריא יותר. מהלכים כמו אלו משפיעים לרעה על הרגלי התזונה והפעילות הגופנית שלנו. 

אולם בריאות אינה מותרות.  

לפניכם מספר טיפים להשקעה נכונה בבריאות גם במיתון הכלכלי: 

1. הפסיקו לעשן: 

אדם המעשן קופסת סיגריות ליום מבזבז כ-140 דק' ביום על פעולת העישון. וכן, תוכלו לחסוך גם בעלויות העישון: קופסת סיגריות עולה כ-20 שקלים. לכן בשנה תוכלו לחסוך כ-7000 שקלים ולאחר 15 שנה כ-100,000 ₪ (עלות של רכב חדש). 

כך שאם הפסקתם לעשן הרווחתם גם בריאות וגם מנוי למכון הכושר, ולחוגים לילדים בכסף שחסכתם. בנוסף, תקבלו במתנה זמן יקר בו תוכלו לבצע פעילות גופנית. אם תרשמו לתוכנית הרזיה ואורח חיים בריא תוכלו לשפר את אורח החיים, להפחית במשקל ולהוביל את המשפחה לעתיד בריא יותר. 

מעבר לעובדה שעישון אינו כדאי מבחינה כלכלית, הוא אינו בריא מאחר והעישון פוגע בהרבה מערכות ואיברים בגופינו, מעלה את הסיכון לסרטן הריאות, גידול במוח, סרטן הלבלב, טרשת עורקים, התקף לב ושבץ מוחי, הפלות בקרב נשים ומחלות עצם. עישון הורס את איכות החיים ומקצר את תוחלתם לפחות ב-7 שנים בקרב גברים ונשים, ומחקר חדש מראה שהוא גם פוגע בזיכרון.  

אולם, למרות כל הרשום כאן, אנשים ממשיכים לעשן. חשוב שתדעו שאם אתם מעשנים, הסיכוי שהילדים שלכם יעשנו גבוה לפחות פי 3 מילדים שנולדו להורים שאינם מעשנים. ולכן, שמשו דוגמה אישית לילדכם ודאגו לבריאותם, אם לא לבריאותכם. 

2. הירשמו למסגרת 

מחקרים מראים כי הסיכוי להצליח באורח חיים בריא עולה כאשר נרשמים למסגרת - חדר כושר ו/או דיאטן קליני וכדומה. בעלות של מכנס ג'ינס או ביקור בפאב, השקיעו בבריאות. 

הקפידו על צרכנות מזון נבונה - הפחיתו קנייה של ממתקים: מוצרי מתיקה כמו חטיפים, שוקולדים, גלידות, עוגיות, עוגות. קניית ממתיקים גורמת לכם להעלות את ההוצאה הכספית וגם להעלות במשקל. אני ממליץ שתשקיעו בצרכנות של מזונות בריאים יותר כגון: לחם מקמח מלא או אורז מלא או פסטה מקמח מלא, ביצים מועשרות באומגה 3, ירקות ופירות טריים, אגוזים טבעיים, חטיף אנרגיה או גלידה מופחתת קלוריות כתחליף לחטיפים מתוקים. 

 

הכותב הוא דיאטן קליני ומדריך כושר גופני 052-7731023/4. 

.