א-לה כפר גליון אוקטובר 172 | לפטופים

כולם להוציא לפטופים ולרשום

 חזרה לחדשות

כל תלמידי כיתות ז' בחטיבת אמירים צוידו במחשבים ניידים. שליח א-לה כפר יצא לראות איך זה נראה בשטח

עידוא דגן

כשלושה שבועות אחרי שכל תלמידי כיתות ז' בחטיבת אמירים קיבלו מחשבים ניידים (לפטופים), אפשר להבחין במהפכה הממוחשבת גם בהפסקה. שתי תלמידות, למשל, רעות דביר ועינת קורן, יושבות וגולשות להנאתן.
- עושות שיעורים בהפסקה?
"לא ממש".
- ומה עושים הלפטופים לשיעורים?
רעות דביר: "השיעורים בכיתה יותר מהנים, פחות משעמם, ויותר מקשיבים למורה".
- באמת, מקשיבים למורה? לא תקועים על המסכים?
"זה תלוי.. כשהיא נותנת משימות במחשב אז יותר עובדים, ונהנים מזה, ולא מפריעים ומדברים".
- המחשב הנייד הפך להיות המחשב האישי שלך?
"יש לנו מחשב בבית, אבל עכשיו הניד יותר צמוד אליי, כך שזה הגביר את השימוש שלי במחשב".
- יש כבר צחוקים בכיתה בנושא?
"כל אחד תקוע במחשב שלו ולא שם לב לאחרים".
- אז עם כל היתרונות שיש למחשבים, את אומרת שמבחינה חברתית הוא לא להיט.
"יש ילדים שזה קורה להם, אבל בהחלט לא לכולם".
- כשאת מדברת עם חברות, את במקביל במחשב?
"לא".
- יש כל מיני תופעות חדשות בבית הספר בעקבות הכנסת הניידים?
"קנאה של השכבות הגדולות. להם אין מחשבים".

תכף כולם

המחשבים חולקו לילדי כיתות ז' בטקס חגיגי על ידי ראש המועצה, סיון יחיאלי. הדבר נעשה במסגרת פרויקט כתו"ם (כיתה, תלמיד, מורה), שהחל לפני חמש שנים. זו הפעם הראשונה שמחשבים אישיים מוענקים לשכבה שלמה ולא לכיתה בודדת.
תכנית מחשב כתו"ם משלבת מחשבים ניידים בתהליכי הוראה ולמידה בכיתה ובבית, תוך כדי יצירת סביבת לימוד מתקדמת התורמת לשיפור האווירה הלימודית הכיתתית והבית-ספרית. בסביבה לימודית זו המחשב הנייד זמין לכל תלמיד לצורך לימוד ושימוש ולכל מורה כאמצעי עזר מתקדם להוראה. התכנית מיועדת לחטיבות הביניים, נמשכת שלוש שנים ומלווה את התלמידים מתחילת הלימודים בחטיבה, בכיתה ז', ועד לסיום החטיבה בכיתה ט'. התכנית מתבססת על חזונו של פרופ' חיים הררי, יו"ר מכון דוידסון לחינוך מדעי - מחשב נייד בילקוטו של כל תלמיד ומורה.
בטקס נכחו גם ד"ר אריאל היימן, מנכ"ל מכון דוידסון לחינוך מדעי (הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע); סיני ברקת, מנכ"ל אינטל סמיקונדקטורס, וד"ר אורנה שמחון, מנהלת מחוז הצפון במשרד החינוך.
ראש מינהל החינוך בכפר ורדים, עידו חגאי, מציין כי תוך שלוש שנים כל חטיבת הביניים "אמירים" בכפר ורדים תפעל במתכונת התוכנית. "אנחנו מתאימים את מערכת החינוך למאה ה-21 בה הסקרנות של התלמיד מהווה בסיס ללמידה. במסגרת התוכנית אנו הופכים את התלמיד ללומד עצמאי ומפתחים את צוותי החינוך לתפקיד הנחייה, הכוונה וליווי של התלמיד".

הפתק לא מת
חברתה של רעות, עינת קורן מספרת שכבר בזמן הקצר החלף היא מרגישה שינוי משמעותי: "קודם כל לתלמידים יותר קל ללמוד ולעבוד עם המחשב. אבל רואים בבירור שגם למורות יותר קל ללמד".
- כי זה יותר נוח להן?
"כן. כולם בשקט, מתרכזים במחשב".
עינת רואה קצת אחרת את השינויים החברתיים שחלו בעקבות המהפך: "בהתחלה כולם התלהבו והיו גם בהפסקות עם המחשבים. אבל בינתיים הרגענו קצת ועכשיו אנחנו יוצאים יותר לשחק או סתם לדבר בשמש. לא הופכים לזומבים בגלל המחשבים".
- יש אופנה כזאת, שמקשטים את המחשב?
"מי שחושב שזה יפה, אני שמתי מדבקות".
גם עינת מסכימה שלמרות שהיה לה מחשב אישי בבית, השימוש שלה במחשב גבר מאוד, והלפטופ הפך במהרה למחשב המרכזי שלה. שם היא שומרת את כל התיקיות שלה ומנהלת את כל המידע במחשב.
אבל הגילוי הכי גדול של המחקר המעמיק שערכנו לכבוד מהלך המיחשוב מגיע בדברים הבאים של עינת: "כל הילדים נכנסים... גם אני, לפעמים, בהפסקות, בין לבין, משחילים איזו מילה או שתיים לסקייפ". מסתבר שהפתק המיתולוגי לא מת. אולי כבר לא מעבירים פיסות נייר מגולגלות, אבל ילדי דור ה-z מצאו את הטכנולוגיה המודרנית להעברת הפתקים בשיעור, באמצעות תוכנות מסרונים כמו סקייפ, איי.סי.קיו, מסנג'ר, טוויטר, יו ניים איט. למורים שלהם לא גיליתי, למה להרוס?

המורים מחויבים לקידמה
לילך חזז, רכזת שכבה ז': "הקידמה הגיעה לבית הספר והמורים מחויבים לקידמה. כמו בכל מקום, הנגישות למחשבים ולמידע הכרחית עכשיו גם בבית הספר, ותפקיד המורה יצטרך להשתנות".
- המורים מרוצים?
"מה שמאפיין את בית הספר בכלל זה הרצון להתפתח ולגדול ולצמוח. יש לנו צוות צמא ומוכן ללמידה".
-יש איזה שינוי מבחינת המשמעת?
"בנינו את האמנה הנוגעת לנוהלי השימוש במחשבים הניידים ביחד - המחנכות עם התלמידים. אני מאמינה שההתחלה היא טיפה קשה, אבל בהמשך, ברגע שהמחשב הנייד יהפוך להיות כלי בשימוש יומיומי, הכל יזרום חלק יותר".
- האם לדעתך שימוש אינטנסיבי במחשבים פוגע באיזושהי צורה בכישורים החברתיים שלהם?
"אני לא יודעת אם פוגע, אבל בוודאי משנה. העולם של היום הוא עולם אחר ממה שאני הכרתי כילדה. קטונתי מלשפוט אם זה טוב או רע. זה אחר".

* תודה למנהלת החטיבה שרון בינדר, על הסיוע בהכנת הכתבה.

 

בתמונה: עינת קורן ורעות דביר. "לא הופכים לזומבים בגלל המחשבים"

וככה זה עובד בכיתה

איך משתמשים

מצגות, חיפושים ודואר אלקטרוני

לא כל השיעורים מתבצעים במחשב. המורים מחויבים להקדיש לפחות 25 אחוז מהשיעור להוראה באמצעות המחשב. ההוראה נעשית באמצעות מצגות, מערך שיעור או דף עבודה שנשלח במייל לכל התלמידים.
בכל כיתה ישנו מקרן עליו מוקרן מסך המחשב של המורה. המחשב משמש כמובן לחיפוש חומר באינטרנט כשהמטרה היא למצוא מידע רלוונטי ואמין. למורה אין שליטה על המסכים של כל הכיתה, ואין רשת בית ספרית המאפשרת שימוש בקבצים משותפים. לעומת זאת ישנו אתר בית ספרי בו מרוכזים גם חומרים פדגוגיים הפתוחים לשימוש כלל התלמידים.
"לא התחלנו עם מחשבים מהרגע שקיבלנו את הלפטופים החדשים", אומרת לילך חזז מרכזת שכבת ז'. "כבר כמה שנים שאנחנו מקיימים שיעורים מקוונים לתלמידים דרך הרשת".