א-לה כפר גליון 192. פסח | חדשות חינוך

חדשות חינוך

"בכפר ורדים ישנה קרקע פורייה לתכנית חינוכית משמעותית"

ד"ר יפעת ביטון-שאשא נחשבת למטאור באקדמיה ובחיים הציבוריים של קרית שמונה. רפורמה שניסתה להוביל שם במערכת החינוך נבלמה. היא טוענת שבגלל שמרנות ופוליטיקה. מבקריה טוענים שרצה מהר מידי "בלי לראות את האנשים הקטנים ש"נפגעים". בראיון לא-לה כפר אומרת המנהלת החדשה של מחלקת החינוך: ראש המועצה ואני רואים את הדברים עין בעין

ענת יתח

"אני באה לכפר ורדים עם להט שבוער בעצמותיי ורצון אדיר להוביל תהליך של שינוי אמיתי". כך אומרת השבוע ד"ר יפעת ביטון-שאשא, שמונתה למנהלת המחלקה לחינוך וקהילה במועצה המקומית כפר ורדים. ביטון-שאשא ונבחרה לתפקיד מתוך כ-50 מועמדים אשר ניגשו למכרז שפורסם על ידי המועצה. עשרה מהם הגיעו לשלב הראיון האישי ומועמדותה התקבלה על דעתם של כל חברי הוועדה שדנה במינוי.

דרכה הציבורית הקצרה עד כה ועדויות של גורמים שונים מלמדים כי מדובר באישה מוכשרת מאוד, שאפתנית ומכוונת מטרה, שבאופן טבעי מושכת אש וקונה לעצמה לא מעט יריבים.

המאבקים בקרית שמונה

ביטון שאשא (37), תושבת קרית שמונה וחברת מועצת העיר, סיימה תואר ראשון בחינוך וספרות, תוך התמקדות במינהל חינוכי ותואר שני בפיתוח וניהול מערכות חינוך והדרכות מורים. הדוקטורט שכתבה עסק בהיבטים חינוכיים ופסיכולוגיים של החינוך וכן בתכנית חינוך לשלום ברשות הפלסטינית ובישראל. היא משמשת כמרצה וכחברת סגל במכללות האקדמיות תל-חי ואוהלו. נשואה לאילן המשמש כמנהל תפעול באחד מבתי הספר בגליל העליון ואם לניתאי (15), רואי (12) ושיר (5).

היא התמודדה בבחירות המוניציפאליות האחרונות על ראשות העירייה בקרית שמונה, ובסופו של דבר נכנסה למועצה כסיעת יחיד. בסיבוב השני חברה לרב ניסים מלכה, שזכה בבחירות, ולאחריהן כיהנה כסגנית ראש עיר בשכר והממונה על תיק החינוך.

לפני מעט יותר משנה עמדה ביטון-שאשא במרכזה של סערה פוליטית, בסופה הודחה מתפקידה כסגנית ראש העיר. עם זאת היא ממשיכה לשמש כממונה על תיק החינוך בעירה במסגרת התנדבותית. "הדחתי מסגנות ראש העיר אירעה בעקבות ברית שנכרתה בין מספר חברים במועצת העיר, שרצו את תפקיד הסגנות לעצמם", היא מנתחת היום. "נכון להיום, שניים מאלו שהובילו את המאבק מחזיקים בתואר סגני ראש העיר וחולקים בשכר שאני קיבלתי בשעתו". בתשובה לשאלה, ולאור פרסומים שונים בתקשורת המקומית של קרית שמונה, אומרת שאשא-ביטון: "חשוב לי להבהיר ולהדגיש שההדחה לא נעשתה על רקע חוסר מקצועיות או תפקוד לקוי, אלא על רקע פוליטי בלבד".

אבל גם היא מודה, שהמהלך שניסתה להוביל קנה לה לא מעט יריבים בעירה. מבחינה מקצועית, ניסתה ביטון-שאשא להוביל רפורמה במערכת החינוך של קרית שמונה, במסגרתה ביקשה לאחד שני בתי ספר קטנים לבית ספר אחד גדול ומתקדם. "מערכת החינוך בקריית שמונה היא טובה, אבל התנאים אינם מאפשרים לקיים מערכת חינוך מצוינת", היא מסבירה. "לכן בניתי תכנית שעל פיה יאוחדו שני בתי ספר קטנים שבהם קיימות כיתות קטנות במיוחד שאינן עומדות אפילו בתקן של משרד החינוך. התכנית שיזמתי באה ממקום של חשיבה מעמיקה באשר לדרך שבה ניתן יהיה להזרים משאבים לטובת התלמידים, במקום שיועברו לצרכי מינהל ואחזקה, כפי שקורה היום.

מטבע הדברים, נדונה התכנית בשלביה הראשונים במסגרת 'הפיקוד המקצועי' שהורכב מנציגי הרשות המקומית, משרד החינוך והפיקוח וחלחלה אל השטח רק בשלביה המאוחרים יותר. המידע גרם כנראה למספר אנשים, חלקם בעלי תפקידים בבתי הספר וכן הורי התלמידים, לחוש שדברים נחתמים ונסגרים מעל לראשם ובלא שתהיה להם מילה בנושא. אני האמנתי שעד שלא תיפול ההחלטה הסופית והתכנית תגובש באופן מסודר ומלא, אין טעם לגרום למהומה בבתי הספר. ייתכן שזה מה שגרם לאירועים שהתרחשו לאחר מכן".

גורמים במערכת החינוך ובתקשורת המקומית בעיר מתארים את השתלשלות העניינים קצת אחרת.

בכיר במערכת החינוך: "יפעת ביטון- שאשא היא לא מישהי שתוכלי להתעלם מנוכחותה, לגמרי לא. לזכותה ייאמר שהיא באמת רצתה להביא בשורה לקריית שמונה, אלא שכבר בראשית הדרך עשתה את הטעות הטקטית הראשונה שלה: כשאת באה עם מסרים של שינוי וחדשנות, מצפים ממך שתחברי לגורמים שתפיסת העולם שלהם מתיישבת עם התפיסה שאת מבקשת לייצג. יפעת הפכה את הקערה על פיה ובחרה לחבור דווקא אל ראש עיר שמייצג את האסכולה המיושנת והשמרנית בעיר. עוד לפני שהתיישבה על כסא הסגנית כבר נצברו לחובתה נקודות רעות על ידי אנשים שראו בה סמל למשהו צעיר, תוסס ושונה, סמל להבטחה שהפכה מהר מידי לאכזבה".

בכירה אחרת במערכת: "היא נכנסה לתודעה של כולנו ב'וואו' אחד גדול, ומיד החלה לירות תכניות גרנדיוזיות שלא ממש ידענו איך אוכלים אותן. לכולנו היה ברור שמדובר באישה צעירה, כריזמטית מאוד, שאפתנית, בעלת מוטיבציה גבוהה ושאיפה למצוינות. היא התחילה בכך שרצתה לאחד שני בתי ספר ולא עצרה לרגע כדי לבדוק מה מרגישים אותם אנשים 'קטנים' שבית הספר הזה הוא ציפור נפשם. יכול להיות שמבחינה ניהולית וחינוכית המהלך הזה נכון, אבל יש דרך לבצע את הדברים, דרך שבאמצעותה אולי הייתה יכולה לרתום לצדה את הנפשות הפועלות. אבל היא בחרה לעשות הכל בשו-שו וכשזה כבר יצא החוצה, זה יצא בכזה בום שקשה היה לשלוט בתוצאותיו".

התקשורת המקומית בעיר סיקרה בהרחבה את הפרשה. עיתונאי מקומי מרכזי אמר השבוע: "יפעת ביטון-שאשא נכנסה למרכז הזירה הפוליטית עם מסרים ברורים וחזקים. היא ניסתה לחפור שוחות עמוקות ועלתה על מוקשים בזה אחר זה. ייתכן שזה דווקא קשור לחוסר הניסיון הפוליטי שלה והתום הזה שאיתו היא באה, והיום אני כבר בטוח שאבד לה. אבל שלא תטעי, היא אמנם צעירה אבל מקצוענית של ממש ויודעת בדיוק מה היא רוצה. הבעיה, לדעתי, קיימת במקום שבו התכניות שלה מגיעות לשלב הביצוע. כאן היא לא עוצרת לחשוב על רגשות של אחרים ולא מהססת להוציא אל הפועל תכניות שנחשבות אולי מבריקות, אבל חלקן מכוונות היישר לבטן הרכה של אנשים שנאלצים לשלם את המחיר. בשורה התחתונה, אני אומר שאתה יכול להיות מקצוען מהשורה הראשונה, אבל אם קיימת בעיה ביחסי האנוש זו בעיה".

יצרתי שיח של חינוך

כשאנחנו מעמתים את ביטון-שאשא עם הטענות היא אומרת: "תרשו לי לענות לכם דווקא בשאלה. נניח שראש רשות מסוים נדרש לבצע בעירו תהליך הבראה כואב, שבמסגרתו הוא נאלץ לפטר מספר מסוים של עובדי הרשות. מה לדעתכם יאמר לאחר הפיטורים אותו מפוטר? סביר להניח שהוא מאוד יכעס וסביר עוד יותר שהוא לא יהסס להשמיץ אותו. זה בדיוק מה שקרה לי. רציתי להוביל רפורמה ובין שרציתי בכך או לא, הרפורמה עתידה הייתה לפגוע בציפור נפשם של אנשים. אין מנוס מזה ולא היה מנוס גם אז. לא מן הנמנע שתהליך כזה יגרום לזעזועים".

-את לא חושבת שיש משהו בטענות על הדרך שבה נעשו הדברים? שניתן היה לפעול אחרת?

"טובתה של מערכת החינוך בעיר נמצאת גם היום בראש סולם העדיפויות שלי ועם כל המחיר הכבד ששילמתי, אין בי חרטה. אולי הייתי קצת תמימה. בקרית שמונה שום דבר לא השתנה במשך עשרות שנים, וזה קשה להסתגל לשינויים. אבל אני לא מתחרטת על שום צעד שלי. להיפך, אני חושבת שהבום הגדול יצר בשלות לשיח אחר בקריית שמונה, שיח של חינוך. בעיני זה משמעותי שבמקום לדבר על הקטיושות והאבטלה, הנושא המרכזי בקריה הוא מערכת החינוך".

-יכול להיות שכל הדברים האלה יצרו לך תדמית של אחת שמושכת אש?

"יכול להיות, אולי זה נכון".

-את אומרת שלא הודחת מסיבות מקצועיות, אבל באחד מאתרי האינטרנט המקומיים הופיע ציטוט של מנהלת המחוז במשרד החינוך, ד"ר אורנה שמחון, כמי שאמרה ש"הרפורמה של ד"ר ביטון-שאשא לא תצא לדרך שכן מדובר בתכנית לקויה".

ביטון-שאשא דוחה את הדברים על הסף: "התכנית זכתה לתמיכה מלאה של משרד החינוך והמחוז לכל אורך הדרך. בשלב מסוים, כאשר היה לנו ברור שלא נוכל להוציא אותה אל הפועל בשלמותה, הוחלט על דעת מנהלת המחוז כי בתחילה נצא לדרך עם השלב הראשון בלבד ורק לאחר מכן נדון בעיתוי ובדרך למימוש השלבים האחרים. ד"ר שמחון תמכה ותומכת בי לאורך כל הדרך".

את תגובתה של ד"ר שמחון לא עלה בידינו להשיג.

-יש לך ניסיון וידע במערכות של יישובים קהילתיים?

"בשנים 1996–2006 התגוררתי בקיבוץ הגושרים. שני ילדיי הבוגרים נולדו שם ואף כיהנתי כיו"ר ועדת החינוך בקיבוץ, כך שאני בהחלט מכירה את החיים בקהילה".

-מה משך אותך בכפר ורדים?

"אני חושבת שבכפר ורדים ישנה קרקע פורייה לתכנית חינוכית משמעותית. מדובר בתהליך שהנביטה שלו כבר החלה והכי חשוב, המועצה המקומית וראש המועצה הם שמתווים את המדיניות ואני אוביל אותה כגורם מבצע. קיימת כאן פתיחות רבה לביצוע תהליכים וראש המועצה ואני רואים את הדברים עין בעין. לכן אני משוכנעת שזו המסגרת המתאימה לי ביותר שבה אוכל להביא לידי ביטוי את כישוריי וניסיוני".

-ומה את כבר יודעת על הכפר?

"כרגע אני מצויה בשלב החפיפה מול המנהל היוצא. מעבר לזה נכנסתי לתפקיד בדיוק כאשר בתי הספר יצאו לחופשת הפסח, כך שעוד לא יצא לי להכיר את כל בעלי התפקידים. אני מאמינה שכל זה יקרה מיד לאחר החג ואני מצפה לזה".

-תעסקי גם בחינוך הבלתי פורמלי?

"בהחלט. האמת היא שכבר יצא לי להיפגש עם מספר בני נוער מהכפר ואפילו הצלחתי לסייע להם בעניין מסוים. אני מאמינה שגם את התחום הזה אכיר יותר לעומק לאחר החופשה ואני מאמינה בכל ליבי שכולנו יוצאים מעכשיו לדרך חדשה ומבטיחה לכפר ורדים".

-אנחנו נמצאים כעת קצת יותר משנתיים לפני הבחירות לרשויות המקומיות וממה שאני מבינה, בדעתך להתמודד שוב לראשות עיריית קריית שמונה. זה נכון?

"אני אשמח אם יבואו לספר לי על זה".

בתמונה: ד"ר יפעת ביטון-שאשא. הודחה מסגנות ראש העיר, ממשיכה להחזיק בתיק החינוך