פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



הכליליים

מוסיקה עם צמחים; פיסול מודרני עם מוטיבים דתיים; אולם עם רוחב אופקים; וסטודיו עם כדים ותכשיטים. טיול ליישוב האקולוגי כליל / אייל כץ

גם אנשי כליל לא מצליחים להגדיר עד הסוף את היישוב שלהם. מספר ההגדרות כמעט כמספר הנשאלים, וכדי להיכנס לתסבוכת הבירוקרטית דרוש מינימום שבוע. בכל זאת, ננסה לתמצת, תוך דילוג על מה שמסובך: מדובר ביישוב שהוקם לפני כ-30 שנה על ידי גרעין של כמה עשרות משפחות, במסגרת תכנית המצפים. כיום מתגוררות בו כ-100 משפחות. ליישוב אידיאולוגיה אקולוגית – הוא אינו מחובר לרשת החשמל, והזרם מגיע לבתים ממערכות ביתיות, גנרטורים או מצברים ישנים של מכוניות. מרבית הבתים יושבים על שטח אדמה גדול (חלקם קוראים לזה "נחלה"), והמרחק בין הבתים גדול. "שכן" בכליל זה לא מה שאתם מכירים מהעיר. ועדיין, מדובר ביישוב קהילתי: התושבים מכירים זה את זה, היחסים חבריים, החיים טובים בדרך כלל, ובעיות הבירוקרטיה הן משהו שממשיכים להתמודד איתו כל העת. מוניציפלית, שייך היישוב למועצה האזורית מטה אשר. 
מבחינה תיירותית, כליל הוא מקום שכיף לטייל בו, ברגל או במכונית. ה"נחלות" מסעירות את הדמיון, הנוף יפהפה, ובמקום כמה בתים שמהווים אתרי תיירות – חלקם גם למשפחות ובודדים, וחלקם בעיקר לקבוצות. במקום גם שתי מסעדות טובות ובית קפה מיוחד, וכמובן – מספר צימרים ומקומות לינה. 
לפני שנצא לדרך, שתי הערות. ראשית, בכליל כמה אתרים נוספים שלא הספקנו לפקוד. והשנייה: רוב התושבים מבקשים לחיות את חייהם הפרטיים בביתם הפרטי. אם אין שלט שמזמין אתכם, כבדו את פרטיותם של התושבים. 
איך מגיעים: מצומת כברי נוסעים דרומה על כביש 70, וכחצי קילומטר אחרי הפנייה לשיח' דנון פונים שמאלה לכביש המוליך לגיתה, לג'ת ולינוח. אחרי כ-3 ק"מ תמצאו את הפנייה שמאלה לכליל. 
 

מוסיקה עם שורשים 

עדה מוריאל – מוסיקה בבית הצהוב, סיורי צמחים ותבלינים 
 
עדה מוריאל, ממייסדות היישוב, היא אתר תיירות כפול: גם מוסיקאית וגם מקיימת סיורים בנושא צמחים ותבלינים.  
כמוסיקאית היא מקיימת בביתה מופעים קבועים כל שבת שנייה ב-11:00 בבוקר, מופעים נוספים (אצלה, או במקומות אחרים) לפי הזמנה מראש. בקונצרטים שלה, המתקיימים תחת השם "מוסיקה בבית הצהוב", היא מופיעה לבדה, לפעמים עם דיאן (חברתה לצמד "עדה ודיאן") ולפעמים עם חברים אחרים. הרפקטואר כולל סיקסטיז, פולק, רוק, אירי, מוסיקת עולם ומוסיקה ישראלית. תמיד מדובר במופע חווייתי, שכולל גם כיבוד קל, תה צמחים ושיחה על היישוב ועל עצמה. 
עדה היא צמחונית, וההכרות העמוקה עם עולם הצמחים הוא דרך חיים עבורה. הגינה שסובבת את ביתה המטופח היא עירוב מקסים של בר וגידולי גינה, בלי גבולות ברורים ובלי שאלו יפריעו לאלו. מה שנראה לי כסתם עלווה ירוקה שמכסה לעת חורף את האדמה הגלילית, הוא בשביל עדה אוסף של תבלינים, צמחי מאכל וצמחי מרפא. במהלך הביקור אצלה שתיתי תה מרווה, טעמתי עלי חרצית (קצת מר), אכלתי עלים של כובע הנזיר (חריף וטעים), וגם את הפרח הכתום – והיי, אשכרה יש לזה טעם! קצת חרדלי, חריף ובאמת טעים, והחתום מעלה הוא אחד שבכל מצב יעדיף סטייק מדמם על פני סלט אטרקטיבי. 
עדה מקיימת סיורי צמחים ותבלינים למשפחות ולקבוצות (כולל טעימות), במחירים של 80 ₪ למבוגר ו-50 לילד. אם רוצים ממש לבשל ארוחה יש תוספת, ולעומת זאת יש הנחות לקבוצות או למי שמשלב סיור עם קונצרט.לפרטים: 050-5601774, 04-9969540. 
 

רוח עם פסלים 

ז'אק ז'אנו - פסל 
 
ז'אק ז'אנו הוא פסל מוערך בארץ ובעולם, ופסליו המרשימים פזורים במקומות רבים. הביקור אצלו (לקבוצות, בתיאום מראש) יכול להתפתח לכיוונים שונים: האמנות שלו, אמנות מודרנית בכלל, סיפור חייו, הסברים על כליל, עיסוק ביהדות וברוחניות ושיחות פילוסופיות על משמעות החיים, תחום שמעסיק מאוד אותו ואת רעייתו סוזן.  
ז'אנו מפסל בעיקר בברזל, אך גם עץ, נייר וזכוכית משמשים בעבודותיו. חלק נכבד מהחומרים הם למעשה פסולת שז'אנו אסף ומיחזר. ביתו הוא יצירת אמנות בפני עצמה. מרפסת ענקית בכניסה, קשתות מבפנים ומבחוץ, תקרה גבוהה, ריצוף מיוחד ופשטות כובשת. הוא וסוזן תכננו את הבית ובנו אותו במו ידיהם, "בלי אף פועל", בסגנון ירושלמי. "הבאנו את נחלאות לגליל", מחייך ז'אנו, ומספר איך סחב אבנים מירושלים עם טרנספורטר ישנה "כל פעם קצת".  
הפסלים שלו מרתקים. גדולים, מרשימים, משלבים מוטיבים יהודים, דתיים, ישראלים וציוניים באמנות מודרנית בצורה מעוררת מחשבה. הוא הציג ומציג באינספור תערוכות בארץ ובעולם, ובשנה שעברה זכה בפרס שרת החינוך. התערוכה הקרובה שלו היא תערוכה קבוצתית במוזיאון העירוני פתח תקוה, שם יציגו ששת האמנים שזכו בפרס. 
תערוכה נוספת שלו תיפתח בקרוב בכפר סבא, ובגלריה גל-און בתל אביב מוצגים רישומים מיוחדים של בית כנסת בכפר גרמני ליד מינכן, ששרד את השואה. בניו-יורק הוא מיוצג על ידי גלריה מקומית ובחו"ל הוצגו עבודותיו בין השאר ב"ג'ואיש מוזיאון" בניו-יורק, במוזיאון אקלנד בצפון קרוליינה ובמוזיאונים שונים ברחבי אירופה.  
אזור העבודה שלו הוא עולם מרשים בפני עצמו. מדובר בסדנה ורחבת בטון הממוקמים כמה עשרות מטרים מהבית ומשקיפים על נוף מרהיב. פגשתי שם עבודה שחזרה מתצוגה במוזיאון ירושלים – קטר המורכב ממה שנראה כמו מבני דת גליליים, מסודרים לתלפיות ומרכיבים יחד קטר חסון. אותו קטר מוביל קרון משא בו מושלכים בחוסר סדר, כאילו פסולת היו, מבני דת דומים. בסמוך ניצב כלי רכב לא מוגדר ובו כלואים מה שנראה כספרי דת יהודים (מוטיב שחוזר בעבודותיו), ובתוך הסטודיו מפות ישראל עשויות מברזל עם אלמנטים שונים, תותח קטן ופסלים מופשטים. לאחרונה, בעקבות דרישה, החל לייצר גם פסלים קטנים המיועדים למכירה לציבור הרחב. 
הוא נולד במרוקו, ובגיל 7 עלה לישראל – לשלומי, שם גדל. בצבא שימש כימאי בצי הסוחר, ואת לימודי האמנות עשה בבצלאל. את אשתו, סוזן, ילידת ניו-יורק, פגש בכניסה לסרט בסינמטק בירושלים. "אמרתי לה, 'היי, פגשתי אותך פעם לפני 400 שנה', ומיד ידעתי שהיא תהיה אשתי". השניים הסתובבו הרבה בעולם, וילדו שמונה ילדים, חמישה מהם עדיין מתגוררים בבית. במפגשים עם הקבוצות מעורבים לעתים גם סוזן והילדים.  
בשעה הקלה ששהיתי בביתם פגשתי זוג חם, מסביר פנים, שכל העת מחפשים משמעות. ז'אנו משלב נאיביות מסוימת עם מחשבה חריפה וסרקזם דק, "שעוזר לי לשרוד". 
לתיאום ביקור: 04-9966178, 052-3468751. 
 

הבית של יעל וישראל 

יעל וישראל רוזמן, "משיב נפש" – אולם רב תכליתי, הרצאות שונות וסדנאות 
 
יעל וישראל רוזמן, זוג מסביר פנים ורחב אופקים, הקימו אולם מקסים המשמש קבוצות לפעילויות שונות או ללינה. בנוסף, הם מרצים בעצמם בנושאי התמחותם. גם הם נמנים על ותיקי היישוב ("משפחה מספר 7") ויכולים לספר עליו רבות. 
יעל, סופרת ילדים ותיקה ("המצחיקה עם העגילים") ואשת טלוויזיה לשעבר (כתבה לקלאסיקות כמו טלא-פלא, קרוסלה ועוד), מרצה בנושא "לחיות מתוך בחירה הלכה למעשה". ההרצאה ניתנת לקבוצות בכל גודל (אפילו לזוג אפשר), וחושפת טכניקה אותה למדה יעל. מטרת הטכניקה היא לאפשר לאנשים לחיות את החיים שהם רוצים לעצמם ובחרו לעצמם – ליצור את חייהם. "מדובר ממש ביצירה, בדיוק כמו בספר", מסבירה יעל. "כשכותבים ספר, מדובר בבדיה ולכולנו ברור שאפשר להמציא את העלילה. אני טוענת שניתן ליצור, כלומר ממש להמציא, גם את המציאות של חיינו". 
ישראל הוא מומחה לשיפור הראייה בעזרת תרגול בלבד, ללא משקפיים או ניתוחי ליזר. מדובר, הוא מסביר, בשיטה שפותחה בתחילת המאה הקודמת על ידי רופא עיניים מניו-יורק בשם וויליאם בייטס. בניגוד לחסידים אחרים של השיטה, לישראל אין התנגדות למשקפיים. "ברור לי שלאנשים רבים זה הפתרון הנכון. אבל להרבה אנשים אחרים משקפיים פשוט לא מתאימים. השיטה מושתתת על תרגול. זה מתחלק לתרגילי תודעה ולתרגילים ממש – אימון של שרירי העין. זה קשור גם לעולם הרגשי, לשינוי מסוים במודעות. ההנחה היא שליקוי ראייה הוא תקלה, משבר, שהגוף יכול להתגבר עליו בדומה למשברים אחרים – כמו מחלות שונות". השיטה מיועדת למגוון גילאים וההרצאה, הנושאת את השם "לפתוח לאנשים את העינייים" מספרת בהרחבה על השיטה. 
ישראל הוא גם מורה בשיטת אלכסנדר, וניתן להזמין הרצאות גם בנושא זה. 
האולם בנוי בשילוב של אבן ועץ, ועל רצפתו פרוסים שטיחים, כריות ומזרנים לישיבה, כמה כסאות ושולחנות גדולים בצד. הוא משמש, כאמור, ללינה, סדנאות שונות (כולל סדנאות ויה פסאנה מדי פעם), ימי עיון ועוד. בימים אלה הוא עובר הרחבה, אך כל הבנייה מתבצעת מעבר לקיר ומי שנמצא בתוך האולם כלל לא מרגיש זאת.  
לפרטים: 04-9969438, 04-9562223. 
 

כדים עם מלאכים 

בתיה ואלון גיל – ג'רה, סטודיו לחרס וזכוכית 
 
את ג'רה תזהו לפי הכדים הגדולים והמלאכים שבחצר (טוב, גם לפי השלט). ג'רה הוא סטודיו לחרס, זכוכית ומתכת, שהוקם על ידי שני בוגרי בצלאל – בתיה ואלון גיל. בסטודיו חלל תצוגה ובו כלי זכוכית וחמר, פסלי חמר ותכשיטי זכוכית. בחצר, כאמור, ניתן לראות עבודות יותר גדולות – כדים, פסלים ומזרקות מחמר. השניים גם מבצעים ומעצבים עבודות לפי הזמנה.  
בנוסף למכירת העבודות, מקיימים בתיה וגיל הפעלות וסדנאות בחמר. הסדנה כוללת עבודה בחמר והתנסות חווייתית באובניים, והיא מתאימה לילדים ולמבוגרים. הסדנאות ניתנות בתיאום טלפוני מראש בלבד. במקום מתקיימים גם שיעורים בזכוכית וחמר על בסיס קבוע. 
בנוסף, מתקיימים בג'רה מפגשים לקבוצות בנות 10 איש ויותר. אורך המפגש כ-45 דקות, ובו מספרים בני הזוג על היישוב כליל והחיים בו, על עבודותיהם, הטכניקות השונות ועוד. ניתן לשלב במפגש הדגמה על האובניים, וכמובן - תה עשבים קר או חם בהתאם לעונה. עלות מפגש – עשרה שקלים למשתתף, והוא בתיאום טלפוני בלבד. 
כשהשניים בבית, מטיילים ועוברי אורח בהחלט מוזמנים. לפרטים נוספים: 04-9968842, 0545-392384. 
 

ומה נאכל? 

 
בכליל שתי מסעדות מעולות ובית קפה מיוחד ומדליק. 
סמדר בכליל. מסעדה משובחת השוכנת בין זיתים וגפנים, במבנה ששימש בעבר בית מגורים. סמדר שמרה את מטבחה האהוב כפי שהיה, ומארחת את הסועדים בין חדרי המבנה, המרפסת והבוסתן.  
סמדר מגדירה את האוכל "חלבי איטלקי". כמה פריטים שאנחנו מכירים ומוקירים: גבינת חלומי וירקות ברוטב וינוגרד, פטוצ'יני תרד, ניוקי ברוטב עגבניות וקינוח מופלא – טארט תפוחים המוגש עם גלידה ופרפה פירות יער. בראנצ' מוגש מדי יום בין השעות 9:00–12:30, ארוחות ערב חשוב לתאם מראש. לפרטים: 04-9561678. 
אל'טול. מסעדה בשרית השוכנת במבנה יפהפה מול נוף ירוק ופתוח. טל, המגדירה עצמה כ"בשלנית", מתמחה בעיקר בתבשילי קדירה. המנות העיקריות כוללות תבשילים כמו טלה בשזיפים, דניס בלימון ומרווה, פילה עגל ברוטב ציפורן ועוד. בראשונות יש לחמניות שום ביתיות קטנטנות וטעימות עם מבחר מטבלים (כוזברה, חצילים, מטיאס ועוד), וגם חצילים ממולאים ופטריות בבטטה ובוטנים. 
קפה כליל. בית קפה ברוח "השאנטי", מעין שילוב של הודו וסיני. הוא ממוקם באוהל עם ספות לישיבה, יש שם מוסיקה טובה ומגוונת ובימי שישי, כמעט תמיד – הופעה חיה. התפריט צמחוני, כולו תוצרת עצמית, והוא כולל מרקים, מאפים, עוגות, סלטים, קישים וגם מאכלים הודיים כמו טאלי, פאלק-פניר, מלאיי-כופתה ועוד. המקום פועל בימי חמישי, שישי ושבת בלבד. לפרטים: 04-9969432.

תגובות לכתבה



  • עדה מוריאל זוללת. בתמונה הראשית: ז'אק ז'אנו ואחד מפסליו
    עדה מוריאל זוללת. בתמונה הראשית: ז'אק ז'אנו ואחד מפסליו
  • עדה מוריאל עם "סתם עץ לימון". יש גם מופעי מוסיקה
    עדה מוריאל עם "סתם עץ לימון". יש גם מופעי מוסיקה
  • משפחת ז'אנו (בהרכב חלקי). בית בבנייה עצמית
    משפחת ז'אנו (בהרכב חלקי). בית בבנייה עצמית
  • מפת ישראל, אחת הגרסאות של ז'אק ז'אנו
    מפת ישראל, אחת הגרסאות של ז'אק ז'אנו
  • פסל של ז'אק ז'אנו. ברזל ו"ספרי דת" (לא אמיתיים, כמובן)
    פסל של ז'אק ז'אנו. ברזל ו"ספרי דת" (לא אמיתיים, כמובן)
  • יעל וישראל רוזמן. לפתוח לאנשים את העיניים
    יעל וישראל רוזמן. לפתוח לאנשים את העיניים
  • עבודות של ג'רה. הסברים והתנסות
    עבודות של ג'רה. הסברים והתנסות
  • ועוד כדים של ג'רה
    ועוד כדים של ג'רה
  • פסל בג'רה
    פסל בג'רה
  • הכניסה לכליל. קוראים לזה נחלות
    הכניסה לכליל. קוראים לזה נחלות