פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



לחטוף פריחה

מסלולים עם פרחים כולל סחלבים, בן חצב יקינטוני, אירוס נצרתי, דבורנית, אדמונית החורש, מעיין, פסיפס והמון נוף / אתר פנאי

חודשי האביב מזמנים למטייל בגליל המערבי שלל פריחות בצבעים צורות וריחות מיוחדים. למעשה, בכל פינה ולצידי כל כביש ודרך ימצא המטייל מגוון אדיר של פרחים, וכמובן שבלב כל חורש ויער. החורף הגשום השנה רק הפך את הפריחה לשופעת יותר. מתוך המבחר העצום, כמה מסלולים קלאסיים שיפים תמיד, ובאביב במיוחד בזכות פריחתם של צמחים נדירים וייחודיים.  
 

שביל הצניר ביער חניתה 

שביל הצניר הוא מסלול הליכה טבעתי בן 3 ק"מ, שסומן והוכשר על ידי בני נוער יחד עם יערני קק"ל. המסלול אמנם לא ארוך אך מאוד מגוון. הוא עובר במסלולי נחל, בשדה פתוח ותחת חורשות עצים. הפריחה האביבית שופעת, הצוקים גבוהים והנוף אינסופי. למי שהמסלול ארוך מדי אפשר לפרוש באמצע ולחזור לרכב, אך מי שרוצה עוד יכול להמשיך ממנו למסלול בן 3 ק"מ נוספים המוביל אל נחל הבאר ואל חניון חומה ומגדל (אם אינכם רוצים לעשות את כל המסלול חזרה כדאי להשאיר מראש רכב בקצה המסלול). 
המסלול עובר במדרונותיו המערביים של רכס סולם צור ולמרות שנראה כאילו היער היה פה מאז ומתמיד הוא בן לא יותר מ-70 שנה. את המסלול מתחילים לפי השילוט המודיע על שביל הצניר. חוצים גדר בקר, יורדים מעט ועולים באפיק הנחל. משם השביל פונה לגדה השמאלית (מערבה) בסמוך למצוק סלע זקוף ובו כוכים ומערות. עכשיו כדאי לעצור, לשבת על סלע, אולי מתחת לעץ אלון, לנשום אוויר מלוא הריאות וליהנות מהנוף הפנורמי: הצוקים וההרים משמאלנו, מולנו השדות ומימיננו הים. כן, מותר להיאנח.  
ממשיכים עם השביל אל תחתית "הצניר". "הצניר" הינו תופעה גיאומורפולוגית שנגרמת מתהליך המסת הסלע בשל זרימת מי נגר על ידי חומצה פחמתית או המסה וחתירה של הסלע על ידי גלי הים בקו המגע בין הים ליבשה, עדות לזמנים עברו.  
על המצוק גדלים צמחי ה"מציץ הסורי" – צמח עשבוני ירוק עד הגדל בצוקים ובפתחי מערות. בתחתית המצוק צומחת "עירית הגדולה". מתחתינו חורשת אורנים קסומה שאור השמש מסתלסל דרכה ומשאיר כתמי אור רכים על עשב רענן. השביל ממשיך דרומה בערוץ נחל תחת עצי אלון. בין דצמבר למאי פורחים, כל אחד על פי זמנו, מיני סחלבים. הסחלב הוא צמח בעל פקעות (גיאופיט) וגבעול פריחה בודד השייך למשפחת הסחלביים. משפחת הסחלבים מונה מינים רבים ופרחי הסחלבים מורכבים ביותר ונחשבים למכובדים ומפוארים בפרחי הנוי. זו חוויה מרוממת נפש לראות אותם בטבע, כדאי לחדד את הראייה להשקיע מזמנכם ולחפש אותם. 
השביל ממשיך מערבה ביער פתוח של אלונים וברושים וחוצה דרך ג'יפים תלולה שצינור ברזל עבה מונח לאורכה. נחצה את השביל ונרד מעט אל הברושים הגדולים שמעברו השני. פה נמשך השביל עוד כ-300 מטר, חוצה גדר בקר ויורד אל נחל הבאר. על מנת להשלים את המסלול הטבעתי ולחזור למכונית שהשארנו בחנייה נרד שמאלה אל שביל העפר המקיף את כרם הזיתים, ונצעד כ-800 מטר לאורך גבול היער כשפנינו מזרחה, עד שנגיע לכביש הגישה לקידוח מקורות.  
איך מגיעים: על כביש הצפון 899 בין צומת שלומי לצומת אדמית פונים אל כביש הגישה לקידוח מקורות (יש שלט קטן המודיע על "שביל הצניר"), בשוליים המזרחיים של יער חניתה. נפנה בדרך אספלט משובשת צפונה אל היער (בצידו השני של הכביש שדירת ברושים ומתקן מקורות מגודר). נחצה גדר מנע בקר אל דרך משובשת וצרה. כעבור כ-200 מטר נחנה את רכבנו ונרד למסלול ההליכה המסומן באדום.  
אתרים נוספים בסביבה: פארק גורן, פארק אדמית, נחל געתון וראש הנקרה.  
 

נחל געתון – מעין אשחר לעין מירב 

ערוץ נחל געתון מתעטף בפריחה ובלבלוב עם בוא האביב. תחת עצי האקליפטוס, בסמוך לשדות מרעה עם פרות שמנות ומעיינות מים, אפשר לתפוס הרבה שלווה עם סיכויים טובים לפרטיות. בצד המעיינות יש חורשות מצילות של עצי איקליפטוס וחניוני דרך עם שולחנות פיקניק וספסלים.  
מסלול הטיול לוקח אל עיינות אשחר ומירב, שנוקה, נפרץ והוכשר על ידי בני נוער ממתנדבים. הדרך משלבת נוף וטבע עם סיפורה של שיירת יחיעם במלחמת העצמאות. בין שלל הפרחים האביביים אפשר לחזות בפריחה של בן החצב היקינתוני – גיאופיט שתפרחותיו הגבוהות בנויות כחצב, ותפרחת פרחיו התכולים כיקינתון. 
המסלול מעגלי בן 3 ק"מ (מסומן בשחור וחלקו בירוק). תחילתו וסיומו בגדר בקר ובה שער להולכי רגל מדרום לבנין המשאבות של עין אשחר. שבילנו נכנס מיד אל מעבה החורש ונמצא במדרגה מעל לאפיק הנחל (מימיננו). החורש עשיר וכולל את האלון המצוי, לבנה רפואי, כליל החורש, חרוב ועוד. השביל ממשיך מערבה ומתחיל לעלות אל "האורן הגדול". זהו אורן ירושלים מרשים ביותר שריד ליער האורנים שנטעה קק"ל (1948) בשלוחה הררית זו. נמשיך במסלול ובצומת השבילים נבחר בדרך הפונה מעלה (שמאלה) אל תצפית החרוב. עלייה קצרה ועימה רווח גדול – הנוף המקסים הנגלה לעינינו עם כל צעד. העלייה מסתיימת מהר בצילו הרענן של עץ חרוב ותיק גזע. כאן נעתקת הנשימה לא מקוצר אוויר כי אם ממראה הנוף הנגלה לעין.  
אחר מנוחה ושאיפת אוויר, נחזור לשביל המסומן שחור, המוביל מזרחה. השביל מפלס נתיב בתוואי נוח למדי, לעיתים סלעי, על השלוחה דרומית לנחל געתון. בדרך נוכל לעצור בצל עצי החורש. כ-20 דקות הליכה ואנו יורדים מהשלוחה אל עיינות אט. נחלוף על פני מנע הבקר (מחסום הברזל המונע מעבר פרות) ופנינו דרומה. השביל חולף על פני משטחי סלע חלקים ממים, אט אט לכם בחלופכם על פני עיינות אט!  
נחצה דרומה את אפיקו הרדוד של נחל מירב, וכאן נפנה ימינה מערב בדרך העפר כשפנינו אל האקליפטוס הענק ועין מירב. עין מירב הוא מעיין איתן השופע כל השנה בצל מצוק סלע. ניתן לטבול בבריכה, אך לא לקפוץ – המים רדודים. 
המשך הטיול שלנו בדרך עפר לאורך נחל מירב. ממשיכים ישר (מערבה) כ-300 מטר מפיצול דרך העפר. מיד לאחר המפגש עם שני ברושי הענק נמצא שלט עץ (מימין) המפנה אותנו חזרה (ימינה) אל השביל לעין אשחר. 15 דקות הליכה ואנו שוב בעין אשחר.  
איך מגיעים: נוסעים בכביש 89 (נהריה-מעלות) עד צומת געתון, ופונים דרומה לכביש 8833 המוביל לגעתון ויחיעם. נוסעים כ-1.2 ק"מ עד דרך עפר משולטת (עיינות הגעתון) הפונה שמאלה. נוסעים עוד כ- 2 ק"מ בדרך העפר על פי השילוט. הדרך עבירה לכל רכב. סמוך לעין אשחר חוצים את האפיק. 
 

חורבת מחוז 

חורבת מחוז שוכנת ליד כביש מס' 854, היורד מכפר ורדים לכרמיאל. בעיקולים היורדים לנחל בית העמק מצפון לכביש מוביל שביל המסומן באדום לחובת מחוז. כשיורדים מתפן לכיוון כרמיאל, עוברים את הכניסה ללפידות. כקילומטר לאחר מכן, בצד שמאל, קצת לפני עיקול חד בכביש תבחינו מהמכונית בשביל המתפתל בין טראסות. לאחר שתחנו בבטחה ובזהירות, תבחינו גם בסימון שבילים אדום. הליכה של 300 מטר תביא אתכם לחורבה, אבל קצת לפניה, עוד למרגלות החורבה תבחינו לצד השביל בפריחתו של האירוס הנצרתי – מקבוצת אירוסי ההיכל, פרח מרהיב ביופיו וייחודי לארץ ישראל.  
באותו מקום, בטראסות שבין עצי הזית, פורחים בה בעת גם כלניות בשלל צבעים. מומלץ להמשיך במעלה השביל בין החורבות עד לחורבת חשק, בה נהנה משרידים מרהיבים של כנסיה ביזנטית הכוללים, בין השאר, רצפת פסיפס וכותרות של עמודים מעוטרים.  
 

גבעת האורנים 

נמשיך בנסיעה לאורך כביש 854 צפונה לכיוון מעלות. נחצה את אזור התעשייה תפן ונחלוף על הפנייה לכפר ורדים. כ-500 מטר אחרי הפנייה לכפר ורדים נפנה שמאלה (מערבה) בדרך עפר סלולה לגבעת האורנים. ניסע כ-600 מטר בדרך העפר עד שנגיע לחורשת ארזים נטועה (ניתן להגיע גם מתוך כפר ורדים, מרחוב מרוה). כאן נחנה את הרכב ונמשיך בהליכה. נחצה את הבקעה המעובדת ונעלה בדרך עפר במעלה הגבעה בין עצי האורן. בחודשי האביב מתמלאים מורדות הגבעה בפריחה מרשימה של כלניות, רקפות ופרחים נוספים. בולטים במיוחד מיני הסחלבים הרבים הפזורים לאורך השביל, ובמיוחד הדבורניות – מין סחלב המדמה בפריחתו ובריח המיוחד שהוא מפיץ את הדבורה. בצורה זו הוא מצליח למשוך אליו את הזכרים של הדבורים ש"מעניקים" לו שירות האבקה. נפלאות הן דרכי הטבע.  
 

הר מירון ושביל הפסגה 

מקום נוסף ליהנות מפריחת הסחלבים הוא הר מירון. ניסע מזרחה בכביש מס' 89 (כביש נהריה – צפת). אחרי שנחלוף על פני היישוב הדרוזי חורפיש נפנה דרומה בכביש העולה לפסגת המירון. הכביש עולה בהר ומתעקל אחרי קילומטר ימינה. כאן נבחין בשפע עצי כליל החורש, הפורח בשיא האביב ב"להבה" ורודה סגלגלה. בהמשך הדרך מתעקל הכביש בחדות שמאלה – עיקול זה מכונה "סיבוב הקטלבים" בשל עצי הקטלב הרבים הגדלים לידו. כאן נחנה בזהירות את הרכב בצד הכביש ובין חורש הקטלבים נמצא את אחד הריכוזים הגדולים בארץ של מינים ממשפחת הסחלביים. מומלץ להמשיך מכאן עד לחניון של שביל הפסגה ולהלך מסביב לפסגת המירון בין פרחים, עצים ונופים מרהיבים, כשגם שם נפגוש אירוסים, סחלבים וצבעונים יפהפיים.  
בפינה אחרת ברכס הרי המירון, בהר הילל, פורחת בחודש אפריל אדמונית החורש. האדמונית היא צמח צפוני, שארץ ישראל היא קצה גבול התפוצה הדרומי שלו. היא זקוקה לקרירות וללחות רבה, ולכן היא נמצאת אצלנו אך ורק באגן המערבי של גוש הרי המירון. בית הגידול האופייני לאדמונית הוא צל החורש, אבל היא זקוקה לאור כדי לפרוח. בכדי להגיע לאדמוניות עלינו לנסועה לאורך בקעת פקיעין לכפר הדרוזי בית ג'ן – לחצות את הכפר מזרחה (יש שילוט) ולהמשיך עם השילוט מזרחה לאורך דרך עפר המסומנת בשחור ואחר כך בכחול.  
 
 
* סייעו בכתיבה ובמידע אנשי קק"ל: חוה בראון, וכליל אדר, רכז קליטת קהל ויער גליל מערבי והכרמל

תגובות לכתבה



  • סחלב בהר מירון
    סחלב בהר מירון
  • אדמונית החורש
    אדמונית החורש
  • אירוס נצרתי
    אירוס נצרתי
  • דבורנית גדולה
    דבורנית גדולה
  • שושן צחור
    שושן צחור
  • צבעוני
    צבעוני