פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



עץ החרוב בדרך לעין שעל

עין שעל, בגלל הדרך

זיתים וחורש ארץ ישראלי בטיול קצרצר של חורף / אמנון גופר

ימי סתיו ובוא חורף הם זמן מצוין לטייל בין כרמי הזיתים. המסיק בהרים טרם החל, אבל הפאלאחים מכפרי הגליל כבר החלו לרדת אל הכרם ל"סידורים ראשונים". ניכוש קטן ופינוי עשבי קיץ שוטים. השנה היא שנה סרוגית והפרי איננו רב, אבל יופיים של העצים נשאר במלואו. 
את פנינו נשים לעין שעל. יש הקוראים לו "עין הדם". המעיין מצוי בשולי הדרך המובילה מהים אל ההר, בנתיבי שיירות של אבירים צלבנים או עושי דברם בני המאה ה-12, שמרכזם היה באחוזת המלך, שאטו דה-רוואה והיום הכפר מעיליא, וחוותיהם היו פזורות לרוב במרחב נחל כזיב, הוא וואדי קורן, ורכסיו הנמוכים של הגליל המערבי. 
יופיו של עין שעל, הוא בדרך אליו, שמשובצת היא בכרמי זיתים בתחילתה ונכנסת אל החורש הארץ הישראלי בסופה. כאן תמצאו עצמכם מהלכים בשביל צר בין עצי אלון ואלה ולידם תמצאו את הער האציל, שעליו מוכרים כעלי דפנה וזכה לשמו – ע"ר , מלשון על ראש, אציל. היוונים בעת הקדומה היו מניחים זר מעלי הדפנה לראשי מנצחים בתחרויות הספורט וקיסרי רומי היו מטביעים את צורתם בכתרם המוזהב. 
עין שעל נובע מתוך מערה קטנה מרחק קטן מהאפיק שאפילו נטיפים יש בה. בסביבתו הקרובה קצת צמחי מים, פטל ושערות שולמית. אבל כאן צריכה לבוא אזהרה – שמו הנוכרי של הוואדי היה בעבר וואדי א-דם עוד לפני שקיבל את שמו נחל שעל, ואולי אחת הסיבות לשמו הקדמון הוא העלוקות המצויות במימיו מאז ועד היום. 
אין כמעט מים בעונה זו של השנה, אך את עקבות עדרי הצאן של מעיליא ואבו יוסף מתרשיחא רואים היטב.  
אם תשאלו מה פתאום אני שולח אתכם לשם ומים אין בנמצא? אני מחזיר אתכם לתחילת הכתבה. יופיו של עין שעל בדרך אליו, הזיתים והסבך
איך מגיעים? על כביש 89 בין מעלות לצומת כברי בק"מ ה-12, שביל שחור יורד אל הכרם ונבלע בהמשך בסבך הגלילי. חצי שעה הליכה הלוך וחצי שעה הליכה חזור.
* * אמנון גופר, מדריך טיולים בדגש אתני ומחבר הספר "סודות גליליים". מתוך תוכנית הרדיו "המבחר של אתגר" – פינת הטיולים.

תגובות לכתבה