פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



אני בשוק

שוק עכו נחשב לאחד השווקים המובילים והססגוניים בארץ. השוק שופע קולות, ריחות, טעמים, דוכנים ותיירים. מאחורי כל דוכן עומד אדם, ומאחורי כל אדם סיפור / הדס כרמונה

פרולוג 

בואו נשחק משחק אסוציאציות קצר. עצמו לרגע את העיניים. שוּק. מה המילה הזו אומרת לכם? שפע, דוכנים, שלל צבעים, שלל ריחות, בליל של משהו, מציאוֹת, הכל בזול, רק היום, בעל הבית השתגע, ירקות, פירות, דגים, תבלינים, הרבה אנשים. פתחו את העיניים. הגעתם לשוק של עכו. 
את השוק בעכו פגשתי לראשונה כשאני כבר יודעת דבר או שניים על שווקים בארץ. שוק הכרמל בתל אביב סיפק לי כל שבוע חוויות וירקות, ושוק מחנה יהודה היה ועדיין סיבה לעלות לרגל לירושלים. אבל שוק עכו תפש אותי בכלל לא מוכנה. אולי זו העיר העתיקה העוטפת את השוק, אולי זה הים, אולי זה המוכר שמתפלל באמצע היום בשעת התפילה על ברכיו מאחורי הדוכן, אולי התיירים, אולי הסמטאות הצרות שנותנות תחושה ממתיקת סוד ואולי ההיסטוריה הארוכה של המקום. אבל בשוק של עכו מרגישים שנכנסים למקום אחר, מוכר וזר באותה המידה. 
השוק הוא רחוב צר ומקורה, בתי אבן ורצפת אבן אופייניים מקשטים אותו וכל דוכן שונה במהותו מהדוכן לידו. ככה שוכנים להם זה בצד זה דוכן לממתקים, רהיטים, בגדים וירקות ללא היגיון או סדר ובכל זאת, איכשהו, הכל במקום. אולי בגלל שחלק ניכר מהחנויות נמצאות שם כבר למעלה מ-40 שנה. בשביל התיאבון, סיור דוכנים קצר. 
 

חלוצי המזכרות 

חנות המזכרות (סובנירים) של בולוס אליאס היא החנות הגדולה ביותר שראיתי. בולוס טוען שמשפחתו התחילה את כל נושא הסובנירים בארץ ב-1948 ולאבא שלו, אליאס אליאס, הייתה חנות הסובנירים הראשונה ליד שער עכו. החנות עברה ב-67' ואחר כך כל בן במשפחת אליאס (לבולוס יש 15 אחים) פתח חנות סובנירים משל עצמו, אבל לבולוס יש את החנות הגדולה מכולן. בפינה למעלה יש תמונה של אבא אליאס אליאס המדגישה את המסורת. "אני דואג שיהיו דברים לכל הדתות, יהודים נוצרים, מוסלמים ואפילו בהאיים", אומר בולוס ומראה לי עבודה מעץ שהכין לדת הבהאית ועבודות נוספות שהוא מכין למען השלום, כמו צלחת גדולה מעץ מגולף עם תמונת פנורמה של עכו, כשלכל דת יש ייצוג, או עבודה אחרת עליה מתנוססת המילה שלום. "אם הייתי מהגדולים שיושבים על הכסא, הייתי עושה שלום תוך 24 שעות", הוא מתחייב. 
בחנות יש מנורות, פמוטים, כוס לאליהו הנביא וצלחת פסח, כלי לנטילת ידיים, שופרות(!), מזוזות, טליתות, כיפות ועוד כהנה וכהנה תשמישי קדושה יהודיים לצד צלבים, תמונה של ישו ובקבוקונים המכילים מים קדושים לנוצרים. למוסלמים אין כלים, אומר לי בולוס, אבל יש תמונה של מסגד רקועה בנחושת או תמונה עם קטע מהקוראן. לצד חפצי הדת יש גם מזכרות שונות, קערות, תכשיטים, חולצות ועוד. 
 

דבש מסוריה 

חנות התבלינים של מדיאן צרה וארוכה ונמצאת באחת מפינות השוק. בכניסה מוצגים סבונים, שלל תבניות לעוגות ועוגיות שנראות כמו מטקה שמישהו חצב בה דוגמאות, סבונים וגם ליפה לרחצה. כשנכנסים פנימה מונחים שקים של תבלינים ומיני זרעים. על הקירות העמוסים יש תכשירי בריאות שונים: משחה לכאבים ממצרים, מערב הסעודית ומסוריה, דבש מסוריה, קטורת מפקיסטן, סבון מערב הסעודית, כוחול (לעיניים) ממצרים סעודיה ופקיסטן, ג'ינסנג, שמן דגים, שום בקפסולות מסוריה ועוד שפע בלתי נתפס ממדינות שמדיאן נסע במיוחד להביא מהן את מרכולתו. 
 

ריח בשמים 

מוניקא בשמים היא בעצם מוניקה ומישהו שהשקיע מאוד בהכנת שלט העץ, לא הקפיד על האיות. מוניקה היא ללא ספק דמות ייחודית בשוק. בחורה צעירה וחיננית. בדוכן הקטן היא מוכרת בשמים המגיעים בתמציות מצרפת והיא מערבבת ומכינה את הבשמים במקום. את הבשמים תוכלו לקנות בבקבוקונים לפי הגודל שתרצו. הבושם שרץ הכי הרבה בדוכן כרגע הוא "בריטני" אבל בושם היסמין מריח טוב יותר לטעמי. למוניקה יש טיפ: כדי שהבושם יחזיק מעמד יותר זמן על הגוף כדאי לשים אותו 24 שעות במקפיא. "זה עושה חיבור טוב בין הבושם לאלכוהול". לצד הבשמים הייחודיים של המקום מוניקה מוכרת גם בשמים של מותגים שונים, עגילים ושרשראות. 
 

הסדקית שבדלת 

את חנות הסדקית "מוגרבי" כמעט פיפסתי. למזלי התעקשתי לבדוק מה יש מאחורי הדלת. החנות נמצאת מול חנות בגדי ילדים, למתקשים למצוא. בתוך החנות, על המדפים, שורות של קופסאות עם סוגי כפתורים, חוטי רקמה, חוטי תפירה, ושפע של סרטים לתפירה כתוספת לבגד: סרט תחרה צר או סרט תחרה רחב, סרט עם פרחים קטנים או גדולים או בכלל סרטים רקומים בדוגמא כזו או אחרת ובצבע מט או מבריק, רק לרוץ הביתה ולתפור משהו, מדגדג לי באצבעות. בחנות בדיוק ערכו קניות אישה ישראלית במבטא צרפתי ואחותה הצרפתייה שבתה מתחתנת בקרוב. הן היו עסוקות בבחירת סרטים ועיצובם לקישוט הרכב, קנו זוג מיניאטורי של חתן כלה לשים על העוגה ואני מתחילה לדמיין את כל הקומות האינסופיות של העוגה כשבקצה מחכה זוג חתן כלה מניאטורי שנקנה בשוק בעכו. איזה עולם. מזל טוב. החנות קיימת 40 שנה והמוכרת, לייקה, לובשת בגדים מסורתיים המגלים רק את פניה – עיניים ירוקות גדולות ופנים חמות ונעימות. העברית קולחת מפיה והשירות מקצועי. מאריה, בתה של לייקה, שבדרך כלל הולכת לבית ספר, באה לעזור היום קצת בחנות. בחורף הן מוכרות גם צמר ויש זרים מוכנים לכלה ועוד מוצרים שונים לזוג שמתחתן. 
 

תבלינים יהודים 

כשאני עוברת ליד חנות התבלינים של שמעון מלכה הוא אומר לי, את חייבת לכתוב עלי, אני החנות היהודייה היחידה בשוק. טוב, אם חייבים אז חייבים. שפע התבלינים והזרעים גדול והמחירים, לדברי שמעון, זולים. מקל וניל, לדוגמה, עולה 5 ₪. החנות קיימת קרוב ל-50 שנה ומתמחה בהכנת עריסה. את התבלינים הם טוחנים בעצמם. 
 

מיץ מקנה סוכר 

את הדוכן הבא פיספסתי, אבל העורך, שלגמרי במקרה תר את השוק בשבת, סימן אותו כגולת הכותרת של הביקור: דוכן להכנת מיץ מקנה סוכר. הקנים מיובאים מברזיל, את המכונה שמועכת וסוחטת הביא בעל הדוכן מתאילנד, ואת עצמו מעכו. הטעם, כצפוי, מתוק ונוסטלגי, ויש גם את הגרסה המתקדמת – אותו מיץ עם תוספת של ג'ינג'ר, לימון, שקדים, אגוזים, נענע ועוד כל טוב, כשאת כל התערובת כותש האיש עם מכתש ועלי, ואז מכניס לשייקר יחד עם מיץ קנה הסוכר, ויוצא מ-עו-לה. ואפרופו מעולה, זה עולה 10 שקלים לכוס של מיץ נקי, ו-15 שקלים לשייק. 
 

תשמעו קלטת 

כשעברתי ליד חנות הדיסקים "וידאו אל מנרה", שנראו כמו שפע של סרטים ומוסיקה שאני בדרך כלל לא מאזינה להם, החלטתי בכל זאת להציץ פנימה. משהו בי אמר לי שאמצא שם קלטות. ואכן, קיר שלם של קלטות שמע (אודיו). אתם יודעים, לטייפ. בעל המקום לא היה אבל אבא שלו ישב שם עם חבר והעביר את הזמן: "רק בשישי שבת יש פה מכירות, ובחגים. בשאר הזמן אפשר לשחק פה כדורגל בשוק". כדורגל הם לא שיחקו. הם רק ישבו ופטפטו, אחת שתיים שלוש. אנשים קונים קלטות? "בטח", עונה לי האב, "קלטות זה יותר טוב מדיסקים". כבר שמעתי טענה כזו לגבי תקליטים, ואפילו השתכנעתי, אבל קלטות? "בדיסק, שריטה אחת והלך לך הסרט, קלטת וידאו מחזיקה הרבה יותר זמן מעמד". וואלה. 
 

ולעניין החומוס 

בעכו יש 17 חומוסיות, אמר לי חבר, וקשה לבחור. זו מעצמת חומוס ומתל אביב עולים לעכו לנגב. א-מה-מה, כולם עולים לנגב אצל סעיד. האם זה אומר שהחומוס טוב יותר אצלו? אולי, אבל זה בטוח אומר שיש תור אינסופי וכנראה שזה מאוד לא תל אביבי מצדך אם תבחר לאכול בחומוסייה השכנה. שני חברים, מנגבי חומוס ידועים מהצפון, אמרו לי שאומנם החומוס של סעיד טעים אבל לא בטוח שזה שווה את התור, בעיקר כשיש חומוסיות טובות בשוק או קרוב אליו. אני אומנם נולדתי בתל אביב, וביליתי שם חלק ניכר מחיי, אבל נכנסתי לסעיד לא בגלל הסטייל אלא סתם בגלל שלא היה תור. נשבעת לכם. ניגבתי חומוס טעים בליווי חמוצים מצוינים ותהיתי מי מכל עשרות הגברים המשרתים את הלקוחות הוא סעיד. כמעט כל בנאדם שני שנכנס למסעדה (ובעשר דקות נפתחו לפחות חמישה שולחנות, באמת פופולרי) הנהן לאחד המארחים במסעדה כאילו הוא לקוח ותיק ורגיל לאכול שם. סעיד, מסתבר, נמצא בעיקר בבוקר, עד 12:00, גג אחת. פספסתי אותו בכמה דקות. לא נורא, היה טעים, מזין, מהיר והשארתי מקום לכנאפה. 
 

באגף המתוקים 

את הכנאפה אכלתי אצל ממתקי אבו אל קאהר. הכנאפה, מתוקה וחמה, ארזתי הביתה והיא התקבלה גם שם באהבה. את המעמולים, אמר לי קאהר, מכינות בבית האם והאחיות, כי אחרת יש להם טעם תעשייתי. גם המעמולים שלקחתי איתי זכו לתגובות חיוביות, בעיקר אלו הממולאים תמרים. במקום אפשר לקנות גם עוגיות קצח, ששמן נודע למרחוק ומסתבר שלקצח יש גם כמה סגולות מרפא. 
 

קול חתן 

בעודי מנשנשת מהכנאפה המתוקה, קול שמחה והילולה החל לעלות במעלה השוק. שורה ארוכה של גברים הלכו בצעדים קצובים, ומחאו כפיים במעין ריקוד כשרמקולים ענקיים ליוו את התהלוכה בקריאות שמחה ושירה בערבית שבתרגום חופשי אומר במנטרה חוזרת: "מזל טוב לחתן על הכלה". החתן הגיע בסוף שורת הגברים רכוב על סוס ומאחוריו הגיעו בתופים ובמחולות הנשים, קוראות קריאות שמחה וצהלה. הכלה, כך אמרו לי, מגיעה רק אחר כך. עכשיו כל החבורה הולכת לאכול, ואז חלק מהמשפחה של החתן הולכים להביא את הכלה לבית החתן והזוג הולך להצטלם לקראת החתונה שתיערך בערב. מזל טוב פעם שנייה. 
 

לך, רקדנית הבטן 

אם אנחנו בעניין שמחה וצהלה וריקודים אז אצל דבור בעסם תמצא כל רקדנית בטן את כל מה שהיא צריכה בתוספת שפע פייטים ונוצצים: חצאיות, צעיפים, חזיות מעוטרות ומקלות. החנות של רקדניות הבטן חדשה יחסית, בת שבע שנים, אולם דבור בעסם מחזיק גם בשתי החנויות הקרובות כשאחת מהן היא חנות ותיקה מימי אביו, בת 40 שנה: "יש לנו פה חנות מתנות, פרפומריה, צעצועים, בגדים, יש לנו הכל והמחירים טובים". 
 

סטייק כריש 

לא נוכל לסיים את הסיור בשוק בלי ביקור בדוכן דגים. הדגים והדייגים של עכו, כמו שאמר לי פעם עכואי גאה, הם מהטובים ביותר ומסעדת הדגים אורי בורי... טוב, מה אומר, אצל אורי בורי כבר בטח הייתם. בדוכן הדגים של "אחמד זכור ובניו" נמצא, ליד הפרידה, הלוקוס, הברבוניה, הסרדינים ושאר הדגים הרגילים גם מיני מאכלי ים שונים כמו שרימפס, קלמארי, סרטנים וצדפות ולפעמים גם כריש. "אנחנו מנקים כאן הכל, מהכריש אני מקלף את העור ומוכר סטיקים". פה קונה אורי בורי? "כל המסעדות בעכו קונות אצלנו דגים, וכן, גם אורי בורי. לא ראית בגיל חובב עושים שוק? לפני שבועיים היה בטלוויזיה, זה היה אצלנו בדוכן". 
 

אפילוג 

קניתי לי מיץ תפוזים סחוט טרי יצאתי מהשוק והשארתי מאחוריי חנויות בדים, דוכנים של כובעים, נרגילות, חנויות בשר, חפצים לבית, ציוד למנגל, ירקות ותבלינים, חומוס, שתי חתונות ומוניקה. 
 
איך מגיעים 
לשוק כניסות רבות מהסמטאות. הכניסה העליונה לשוק: נכנסים לעיר העתיקה מרחוב חיים וייצמן, פונים לרחוב צלאח-א-דין וחונים בחניון השוק הקטן, ברחבה שסביבה הרבה חומוסיות ומסעדות קטנות – כיכר חיים פרחי. הכניסה לשוק היא מרחוב מרקו פולו מימין לפלאפל ערפי ובניו. אם אין חניה יש רחבה גדולה לחניה קרוב יותר לכניסה לעיר העתיקה. 
השוק פתוח כל השבוע משעות הבוקר המוקדמות עד אחר הצהריים. 
 
מה עוד באזור? 
לעכו מורשת היסטורית מרתקת ויש בה אתרים רבים לביקור ביניהם: מרכז מבקרים, אולמות האבירים, החמאם התורכי, מסגד אל ג'זאר, חאן אל עומדאן, מנהרת הטמפלרים, בית הכנסת אור תורה העשוי כולו פסיפס, וממש לא כדאי לפספס את מוזיאון "אוצרות בחומה" שהוקם ממש לאחרונה בכניסה לעיר העתיקה, ממש בתוך החומה מצד שמאל. טלפונים: החברה לפיתוח עכו העתיקה: 1-700-70-80-20, בית הכנסת אור תורה: 04-9915979. מוזיאון אוצרות בחומה: 04-9911004.

תגובות לכתבה



  • בולוס אליאס חנות המזכרות. היינו הראשונים בתחום הסובנירים
    בולוס אליאס חנות המזכרות. היינו הראשונים בתחום הסובנירים
  • חנות תבלינים. יש גם דבש מסוריה
    חנות תבלינים. יש גם דבש מסוריה
  • לייקה בחנות הסדקית מוגרבי. סרטים לאוטו החתונה, וחתן כלה לעוגה
    לייקה בחנות הסדקית מוגרבי. סרטים לאוטו החתונה, וחתן כלה לעוגה
  • מוניקה בחנות הבשמים. התמציות מצרפת, ההכנה בדוכן
    מוניקה בחנות הבשמים. התמציות מצרפת, ההכנה בדוכן
  • סחיטת מיץ מקנה סוכר. יש תוספות, כולל ג'ינג'ר ונענע
    סחיטת מיץ מקנה סוכר. יש תוספות, כולל ג'ינג'ר ונענע
  • אצל חומוס סעיד. טעים, מזין ומהיר
    אצל חומוס סעיד. טעים, מזין ומהיר
  • גברים רוקדים לפני החתן
    גברים רוקדים לפני החתן
  • הדוכן לרקדנית הבטן. כל מה שצריך, בתוספת פייטים ונוצצים
    הדוכן לרקדנית הבטן. כל מה שצריך, בתוספת פייטים ונוצצים
  • דוכן הדגים של אמד זכור ובניו. פירות ים, סרטנים, ולפעמים סטייק כריש
    דוכן הדגים של אמד זכור ובניו. פירות ים, סרטנים, ולפעמים סטייק כריש
  • ויש גם מאכלי ים
    ויש גם מאכלי ים
  • שימו לב לקשתות הגבוהות
    שימו לב לקשתות הגבוהות