פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



ממונפורט לפקיעין

על קטע כביש של כחמישה ק"מ תמצאו אגם עם שפע אטרקציות. יום של בילוי בין אגם מונפורט לפקיעין / ענת יתח

המרחק מאגם מונפורט לפקיעין העתיקה אינו עולה על חמישה קילומטרים. אבל שפע האטרקציות שלאורך הציר (אן בקפיצה קטנה ממנו) יכולים להספיק ליום שלם של חופשה, ואולי אף יותר. 
 
האגם שנולד 
מה שלא עושה הטבע: אגם מונפורט הוא אגם מלאכותי הממוקם על כביש 89, כביש הרוחב מנהריה לצפת שבדרך עובר במעלות ובחורפיש. הכניסה לאגם ממוקמת אחרי מעלות, ממש מול צומת חוסן. 
האגם הוא פרויקט משותף של עיריית מעלות תרשיחא והמועצה האזורית מעלה יוסף, אשר ביקשו ליצור בתחומן עוגן תיירותי בלב הגליל. פארק האגם משתרע על פני 350 דונם ובמרכזו אגם מלאכותי. בימים אלה נבנה במקום מרכז מסחרי גדול, אולם עדיין ניתן ליהנות מהאטרקציות שמציע המקום: בריכת שחייה קיצית, מתקני שעשועים לילדים ומתחם פיקניק עממי המתוכנן גם לשהיית לילה וכולל שירותים ומקלחות. בימים כתיקונם יש גם שייט בסירות פדאלים או בקיאקים. 
בצדו השני של המתחם מסלול קארטינג מקצועי לבני 13 ומעלה, עם מסלול פתלתל ומאתגר (ועם זאת בטיחותי). הקארטינג פתוח בסופי שבוע ובחופשות מהשעה 10:00 עד 18:00. 
בסמוך לקארטינג אולם החלקה על קרח הנושא את השם "אחלה קרח". האולם הוא חצי אולימפי והקרח אמיתי מאוד. בכניסה תוכלו לשכור נעליים מתאימות, גרביים כדאי שתביאו מהבית. אם תעדיפו רק לשבת ביציע ולצפות במחליקים (לפעמים מגיעים כאלה שבהחלט כדאי לצפות בהם) מומלץ לשים בתיק גם סוודר קל, כי קררר שם בפנים. 
ומה עם אוכל? 
ממש בסמוך לאולם ההחלקה ממוקמת מסעדת הביסטרו "הדרל'ה" של השף סיון אמסלם. המסעדה פתוחה בכל ימות השבוע ומציעה מנות המשלבות בשרים איכותיים, דגים טריים וגם מנות צמחוניות וקינוחים מופלאים, גם אם קצת מושחתים. 
על שפת האגם מסעדה עממית יותר, שבתקופה זו מגבשת את התפריט. ומכיוון שאנחנו מכירים את מי שמחליט, שווה להציץ, מה גם שעד שאתם קוראים שורות אלו יש מצב שהמסעדה כבר פעילה. 
 
פעמיים לחם 
מהאגם נפנה שמאלה ומיד ימינה בצומת חוסן, לכביש 864. בדרך המטפסת לפקיעין ממוקם מושב חוסן. קצת לפני הכניסה למושב מרכז מסחרי סולידי, שם תמצאו את "מטוב הארץ" – שילוב של בית מאפה ללחמים מיוחדים ומתוקים למיניהם, בית קפה ומעדנייה עם מיטב תוצרת הגליל. גם כאן מדובר במקום חדש יחסית, ובהחלט שווה לעצור לקפה ומאפה ואפילו ארוחה קלה.  
המושב עצמו מציע אין ספור צימרים רומנטיים ומעוצבים ומערות חשק כאלה ואחרות, אבל אנחנו בענייני אוכל ומאפים ולכן נמליץ על ביקור אצל רימונה, שם מובטחת לכם ארוחת בוקר כיד המלך הכוללת מבחר לחמים מאפה ידיה, חלקם אפויים על חלוקי נחל כמנהג נשות מרוקו, ארץ הולדתה. כמו כן תוכלו למצוא גם מבחר גבינות בטעמים מיוחדים, זיתים מעולים וריבות שפשוט אי אפשר להפסיק לאכול. את הארוחה תקנחו בתה מרוקאי מתוק בלווי הספינג' המפורסם שלה, ואם היא תצליח להתפנות לכמה דקות, מובטחים לכם גם סיפורים מרתקים על ילדותה במרוקו ועל התלאות שפקדו אותה בדרך לארץ המובטחת. (רצוי להזמין מראש, 04-9978186). 
 
סלע קיומנו 
התחנה הבאה שלנו היא פארק הסלעים בכיסרא. ממשיכים לטפס על הכביש לכיוון פקיעין, פונים ימינה למושב פקיעין החדשה, לפני שער הכניסה למושב פונים שוב ימינה ונוסעים בעקבות השילוט עד לפתחו של הפארק. 
בפארק סלעי גיר מרהיבים, המשתלבים באופן מושלם בנוף היפה. היסטוריונים סבורים כי הפארק קיים יותר מ-90 מיליון שנים, ובמבט ראשון נראה כאילו מדובר במעשה ידי אמן. אלא שהפארק פוסל על ידי האמן הגדול מכולם – הטבע, שעיצב את הסלעים בעזרת הרוחות והמים, ויצר מבוך ענקי של גושי סלעים ציוריים, נקיקים וצמחיה ים תיכונית סבוכה. בעונות החורף והאביב אפשר ליהנות גם מפריחה מרהיבה ביופיה. 
מסלול ההליכה בפארק הוא קל יחסית ויכול להימשך שעה עד שעתיים. מומלץ לצעוד בנעליים סגורות. 
ובעניין האוכל: ממש מול הפארק ממוקמת מסעדה דרוזית אותנטית הנקראת, איך לא, "מסעדת פארק הסלעים". המסעדה מתמחה במאכלים לבנוניים מיוחדים, כמו קישוא ממולא בבשר הטובל ברוטב יוגורט. לא כשר, נכון, אבל חברים שאכלו המליצו בחום.  
 
הדבורה והגמל 
נחזור לכביש 864 ונמשיך איתו בכיוון כללי דרומה. ממש לפני שנכנסים לפקיעין, על גבעה המשקיפה על נוף הררי נמצאת "כוורת הבוסתן". המקום נוסד בשלהי שנות השבעים, אך נפתח למבקרים לפני כשש שנים ומתפתח כל הזמן. הוא משתרע על שטח של 5 דונם וכולל שלושה אוהלי אירוח גדולים. המקום משלב אירוח כפרי בטבע ופעילויות חינוכיות מגוונות. כך למשל, תוכלו ללמוד על תהליך ייצור הדבש, על שעוני שמש ועל ההיסטוריה של פקיעין ושל העדה הדרוזית. הילדים, ובעצם גם המבוגרים, יוכלו לרכוב על גמלים, להשתתף בסדנאות יצירה כמו יצירת נרות מדונג, קליעת סלים, צביעת תבניות מגבס, בילוי בפינת ליטוף החיות ועוד. במקום מוצעים למכירה סבונים ומרקחות בריאות, חלות דבש ודבש מעולה. 
הרעבים מביניכם יוכלו לנשנש פיתות דרוזיות ומנות קלות בהתאם לתפריט. 
הכניסה חופשית ורצוי לתאם הגעה 052-2477897.  
 
שמן וזית 
פקיעין עצמה מזמנת כמה אטרקציות וחוויות אין ספור. נפתח את הרשימה עם בית הבד "אל זיתון", הממוקם לפני הכניסה לפקיעין בלב מטעים של עצי זית ומשתרע על שטח של מעל ל-500 דונם. בעלי המקום יסיירו אתכם במטעים ויסבירו על תהליך הפקת שמן הזית. במקום תצוגה של מכונות ישנות ששימשו את החקלאים בעבר לצורך ייצור והפקת שמן זית. במטע מגדלים ארבעה זנים של זיתים ושמן המופק מהם הוא כתית איכותי המכיל פחות מ-1% חומציות. 
גם שם תוכלו לנשנש פיתות דרוזיות עם לבנה וזעתר, וכן ניתן לרכוש מוצרים קוסמטיים וסבונים המופקים מאותם זיתים. 
מתאמים ביקור עם מוחמד עאמר 050-8228100.  
 
נחל פקיעין 
ומשהו לחובבי טיולי הטבע. נחל פקיעין עובר ממש במרכז הכפר הדרוזי, מפלס את דרכו בבקעת פקיעין, משני צידיו מטעים ושדות מעובדים, מדרונות תלולים וסלעים, חורש, מפל ובריכה טבעית. הנחל משופע בצמחיית חורש: עצי אלון, אלה ארצישראלית, ער אציל ואדמונית החורש. כמו כן, תוכלו לצפות בסחלבים נדירים, סתווניות, כרכומים, רקפות, כלניות ונוריות. 
נקודת המוצא של נחל פקיעין נמצאת גבוה ברכס פקיעין, הנחל יורד לגובה נמוך מאוד, עד לערוץ נחל כזיב. מסלול ההליכה הוא בן 8 ק"מ בדרגת קושי בינונית. המסלול אינו מתאים לילדים. 
 
סיור מסורת 
לפקיעין חשיבות רבה במסורת היהודית ובקרבה מצויים מספר אתרים רוחניים שלהם משמעות רבה בקרב שומרי המסורת: 
מערת רשב"י (רבי שמעון בר יוחאי). איך מגיעים? הכי טוב להתחיל במרפסת התצפית המשקיפה על בתי הכפר וממוקמת בכביש פקיעין – ראמה, משם יורדים במדרגות היישר אל פתח המערה ועצי החרוב המקיפים אותה. 
המסורת מספרת כי רבי שמעון בר יוחאי ובנו, אשר ברחו מהרומאים בזמנים קשים והיו מן הבולטים שבמתנגדיהם, מצאו מסתור במערה בפקיעין עד מותו של הקיסר והסרת הגזירות מעל ראשם של היהודים. בימי מחבואם אכלו את פרי עץ החרוב הנמצא בכניסה למערה ושתו ממי המעיין הסמוך. במסורת המקובלים, יש הטוענים כי בימי השהייה במערה כתב הרשב"י את ספר הזוהר ומכאן קדושתה של המערה עד ימים אלה. 
 
קבר רבי הושעיא איש טיריא 
איך מגיעים: לפני הכניסה לכפר, ממש בצד הדרך נמצאת חורשת אלונים קטנה, בלבה נמצא הקבר. 
על פי המסורת היהודית היה הושעיא איש טיריא, תנא בן הדור השלישי מחכמי הגליל. במקורות נכתב כי בעת פטירתו "ראו את מיטתו שפרחה באוויר". 
ציון הקבר ממוקם בחלקה שלווה ורגועה ובאוויר מרחפת תחושה של קדושה שמשמשת מוקד משיכה ועלייה לרגל לעשרות מאמינים, המבקשים מקום שקט בו יוכלו לשפוך את לבם בפני בורא עולם. 
 
בית הכנסת 
בית הכנסת מוקף חומה וממוקם בלב הכפר, בראשו מנורה בעלת שבעה קנים. והוא סגור רוב הזמן מאחר שבפקיעין אין קהילה יהודית גדולה דיה שתוכל לספק את המניין הדרוש לתפילה. 
מפתחות בית הכנסת נמצאים בידיה של מרגלית זינאתי המתגוררת בסמוך ואיתה ניתן לתאם את פתיחת המקום וסיור בו. 04-9979120.  
 
סבתא ג'מילה 
אי אפשר לעבור בפקיעין בלי להיכנס לממלכה של סבתא ג'מילה, שמאז נעוריה רוקחת את סבוני הפלא שלה המופקים רק מאימא טבע. היא מכירה כל צמח ושיח ויודעת היטב להתאים סבון, שמן, או קרם לכל מכאוב או פצע שעל העור. 
החנות שלה הנמצאת בלב הכפר הומה אדם בכל שעות היום ועשרות המבקרים שיוצאים ממנה עם שקיות עמוסות כל טוב, כנראה יודעים למה הם חוזרים אליה וקונים שוב.  
 
אירוח אצל חרובי 
מחמוד פאדול הוא חרובי, והכינוי דבק בו משום ישיבתו בצל עץ החרוב במשך כל היום. המבקרים יושבים בצל סוכת הגפנים, כשברקע נשמעים צלילי המים המפכים בבריכה הסמוכה. על כוס קפה או תה וצלילי עוד הוא מספר את סיפור חייו המרתק. אחר כך, יוביל אתכם אל סדנת היצירה שלו, שם תוכלו לצפות בשורת הפסלים המיוחדים שעיצב. גם יוני הענק שפגשתם בכיכר הכניסה לפקיעין הן פסלים של חרובי. יש לתאם מראש, ההגעה בקבוצות קטנות, ניתן גם להזמין ארוחה קלה, מעשה ידיה של אשת חרובי. 054-5855279.  
 
מלון פקיעין 
מלון פקיעין נשען על מדרון ההר הסלעי ומחדריו נשקפים בתי הכפר והרי הגליל. במלון 33 חדרים ומי שירצה יוכל גם להזמין בקבלה סיור לילי בפקיעין כחלק מן השירות. 
 
אוכל בפקיעין 
מסעדה על המעיין. במרכזה של פקיעין, אל מול כיכר המעיין נמצאת המסעדה של סאלח ונזאהה. תוכלו ליהנות אצלם מחומוס ומאכלים מסורתיים וטעימים. בתיאום מראש אפשר גם להזמין ארוחות בשריות. 052-8285631. 
הבית של עפיפה וסועאד סעידה. שתי הנשים הן כלה וחותנתה והן יארחו אתכם בביתן ויגישו לכם את מיטב מאכלי ותבשילי הכפר שיוצאים ממטבחן. יש לתאם מראש, 052-3552518.  
דיוואן אל מוכתר. במרחק של פסיעה מכיכר המעין מסתתר מקום מקסים שהכניסה אליו מזכירה את הכניסה למערת אלאדין. המקום הוא חלל וחדרים עשויים קשתות אבן ייחודיות . מייסד ומנהל המקום הוא צעיר בשם כמאל, שאסף אל מערתו עשרות פריטים וכלים המאפיינים את המסורת הכפרית ואלה מקשטים את המקום ומעניקים לו אווירה קסומה. שלוש אחיותיו הן הבשלניות המקומיות והן ידועות בכפר גם בזכות חליטות התה המופלאות שהן רוקחות. המקום פתוח בכל שעות היום, אם כי יש לתאם הגעה לארוחה. 052-2834148.  
דיוואן ומסעדה "היה מזמן". כן, זה השם, הגם שהוא נשמע מוזר מעט. מדובר בשלושה בתים שהפכו לבית אחד. הראשון היה בית בד, השני בית משפחת כהן היהודית, והשלישי ביתה של משפחת עלי הדרוזית, שהפכה את המקום למסעדה. במהלך הארוחה תוכלו לבקש מבעל המקום ג'מיל שיספר לכם בפרוטרוט את סיפורו של המקום. 
הפיתות של ראייה ואילן. סיפור הפיתות של ראייה כבר הפך למיתולוגיה, אף שהיא כבר החזירה את נשמתה לבורא. את המסורת ממשיכים נכדה, אילן, ורעייתו. למשפחות עם ילדים מומלץ לשבת סביב הסאג' שעליו נאפית הפיתה הדקה כנייר עיתון ולצפות בגוש הבצק ההופך חיש קל לפיתה מהבילה. המאפייה נמצאת בכניסה לכפר, לא רחוק מהחנות של סבתא ג'מילה. 
גבינות. סאלח ונאיפה מגבינות פקיעין למדו את רזי הכנת הגבינות בצרפת ואפילו הצטרפו לזמן מה אל כת האמיש בפנסילבניה, שם למדו לייצר גבינות עם חלב תאנים. את הגבינות שלהם הם מייצרים במרתף בית ההורים. לתיאום ביקור 054-7738865. 
קונדיטוריה יוסף. טיול אמיתי בפקיעין מוטב לו שיסתיים בקונדיטוריה יוסף. מעשה בשלושה אחים, אשר הביאו אופה מקצועי מנצרת ופתחו קונדיטוריה בפאתי הכפר, בה תוכלו למצוא ממתקים מזרחיים טעימים להפליא לצד תה עם נענע כמיטב המסורת. בין המטעמים תמצאו כמובן את הכנאפה והבקלאווה, את הפטיר הממולא סחלב והמושקה במי ורדים מסוכרים. בחגים ניתן לקנות גם מטעמים כמו מעמול, קדאיף ועוד. הקונדיטוריה ממוקמת על הכביש הראשי ממש לפני הכניסה לפקיעין העתיקה. 
 
ומה עוד? 
אפשר ליהנות גם מטיול סמטאות בעיר העתיקה, לבד או עם מדריך (נמליץ בחום על מדריך הטיולים, פריד פדול, יליד פקיעין, שלאחר פרישתו משירות קבע בצה"ל הפך למורה דרך. 050-4666125); וגם מטיול ארבע על ארבע בסביבה ההררית שליד פקיעין (דברו עם דוד מלכה מ"טריפ בגליל" 050-5559496, יסדר לכם יופי של טיול ג'יפים). אם ממשיכים דרומה עולים לכיוון בית ג'אן, המציעה אף היא מספר אטרקציות ובהמשך יורדים לכיוון כפר ראמה בכביש נוף מהיפים בישראל.

תגובות לכתבה