פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



סתיו בבוסתנים

על החקורות - חלקות אלוהים קטנות, על רוב רומן ורוב חרוב – ריבות הרימונים והחרוב שאפשר להשיג עכשיו בכפרים, ועל מוצרי סתיו נוספים / איילת בר מאיר

בין הואדיות וקפלי ההרים מסתתרות ערוגות של פלפלים, עגבניות, קישואים ועוד מיני ירקות מוקפות בעצי תאנה, רימון, שקד ומיני פירות. הירקות והעצים מושקים במי מעיין הזורמים בתעלות קטנות או בצינורות. 
"חקורות" קוראים לבוסתנים הקטנים האלה. הן נסתרות מהעין ולא נראות מהכביש, כמו חלקת אלוהים קטנה. המגדלים, בחריצות ובאהבה, מוציאים מהן את מזונם ועוד מוצרים ליופי ובריאות. בסתיו, כשעצי הרימון, החרוב, התאנה והזית מלאים בפרי, ישנם מוצרים מעניינים במיוחד. מוצרי הסתיו הגליליים נחשבים כבריאים ומאריכי ימים, ובכל מקרה, הם טעימים להפליא. 
 

רוב חרוב  

 
בזמן הזה יוצאים החקלאים לאסוף חרובים כדי לייצר את דבש החרובים, ובערבית - רוב חרוב. זוהי עבודה קשה: תחילה שוברים את החרובים, ואחר כך משרים אותם בחביות עם מים לשעות רבות. אחרי ההשריה סוחטים את שברי החרובים ואת הנוזל שיוצא מהם מבשלים בישול ממושך עד שמתקבל נוזל סמיך וכהה. זהו הרוב חרוב, דבש החרובים. 
 
המתהלכים בסמטאות הכפרים יוכלו להבחין פה ושם במדפים עם בקבוקים של רוב חרוב מוצעים למכירה. אומרים שהוא טוב לחיזוק המערכת החיסונית, מבריא פצעים בפה, עתיר בברזל, ובשעת הצורך הוא גם ויאגרה מצוינת וטבעית. חבריי מהכפרים ממליצים ללגום על הבוקר, כשהבטן ריקה, ספל קטן של רוב חרוב. 
 

רוב רומן, חינה ותרופה 

 
את הרימונים קוטפים בעונה זו ומכינים מהם דבש רימונים, ובערבית - רוב רומן. גם זו עבודה קשה. יש להוציא את כל הגרגירים, לבשל אותם שעות ולסנן. לאחר הסינון מתקבל סירופ מתוק וטעים שאפשר להשתמש בו לבישולים שונים ולהכנת משקאות. הדרוזים אומרים שהוא טוב נגד סחרחורות, עושה דיאליזה למערכת הדם וגם לו יש השפעה מרוממת איפה שצריך. גם את דבש הרימונים ניתן למצוא בדוכני הכפרים. מקליפת הרימון מכינים חינה ותרופה נגד אולקוס. 
 

תאנים, דבלים וריבות 

 
הסתיו הוא גם זמן התאנים. אפשר לקטוף אותם מהעץ ישר לפה, בלי שקים או דליים. את חלקם מייבשים על הגגות ומכינים מהם דבלים, ומחלקם מכינים ריבה מדהימה. 
 

זיתים ושמן זית 

 
ובתוך כל אלה ממהרים חקלאי הגליל למסוק זיתים - המוצר החשוב והמוכר של הסתיו. המגדלים מוסקים ומביאים את היבול לבית הבד כדי להכין שמן זית. שמן הזית הוא מוצר עיקרי של המטבח הערבי, ומכינים ממנו מוצרים רבים לפתרון בעיות עור. זקני הכפר אומרים לי בביטחון של בעלי ניסיון שאם לוקחים כל יום בבוקר, על בטן ריקה, כף שמן זית, מאריכים ימים ומרגישים צעירים לאורך שנים. לשמן הזית גם סגולות קוסמטיות ידועות, ודווקא לו, מלך המטבח הערבי, אין מה לומר בנושא הגבריות.
* לטיולים מודרכים: איילת בר מאיר - גליל בשביל הנשמה, 054-6378901

תגובות לכתבה