פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



ערק זחלאווי גלילי

בפארק התעשייה גורן שבגליל מייצרים ערק איכותי עם ידע מלבנון ואניס שמקורו בסוריה. מה ההבדל בין ערק פשוט לאיכותי, ומהו "חליב אל ס'באע" – חלב אריות / אייל כץ

כשאליאס כרם מוזג ליושבי השולחן מהערק שלו, חיוך רחב מתפשט על פניו. הוא מקפיד על שליש ערק, שני שליש מים, מוודא שכולם מנערים קלות את הכוסית שבידם, משיקים כוסות – והופ. לגימה אחת, גג שתיים, שלא נצא פארש, והעולם נראה קצת יותר טוב. כן, יש טלטלה קטנה, במיוחד שהשעה היא עשר וחצי בבוקר, אבל ווי, איזה טעם ואיזה כיף של מרקם. לפני הכוס השנייה, אליאס עוד מפנה בגאווה את תשומת לבי לסימנים הלבנים שנותרו על הכוסית, סימן למרקמו החלבי של הערק, שכן לאחר שנמהל במים – ככל שהמרקם חלבי יותר, כך הערק איכותי יותר. 
 

געגועים למולדת 

הרמת הכוסית הספונטנית הזו מתרחשת במפעל אל נמרוד בפארק התעשייה גורן, מפעל לערק על פי ידע לבנוני. אליאס, לשעבר קצין בצבא דרום לבנון (צד"ל) מרגיש היום ישראלי לכל דבר. תושב נהריה, בנו הצעיר (17) לומד בבית ספר בעיר וילדו הגדול (19) יותר סיים לאחרונה תיכון. הוא לא שוכח את המולדת הישנה, "תמיד יש געגוע למקום בו נולדת", כמו שהוא אומר, אבל ישראל היא היום הבית, ו"אל נמרוד" הוא מפעל חייו. 
המפעל הוקם לפני כארבע שנים. כשאני שואל את אליאס מאיפה הידע, הוא עונה בפשטות: אני אוהב לשתות ערק, זה הידע. אבל האמת היא שהערק שבמקום מיוצר על פי ידע לבנוני של כמה דורות עם תוספות שונות שמגיעות מהוראות משרד הבריאות ודרישות הכשרות (הערק כשר למהדרין). ייחודו של הערק הגלילי – הוא עשוי מחומרים טבעיים בלבד, כשגם האלכוהול מיוצר במפעל. האלכוהול מיוצר מענבים, להבדיל מאלכוהול סינטטי המבוסס על כימיקלים. 
טונות של ענבים מובלים למפעל, נסחטים, מסוננים, ומועברים למיכלים לתסיסה. אחרי שבועיים של תסיסה מבושל מיץ הענבים במיכלים מיוחדים ומתקבל אלכוהול טבעי. תהליך הבישול הוא איטי, ואורך כ-10 שעות. האלכוהול מועבר ליישון נוסף – הפעם לתקופה של חודשיים שלושה, ואז הוא מועבר למיכל נחושת הנקרא קרקה. זהו מיכל מיוחד, אחד מסודות הערק, ושם מכניסים לתוך אלכוהול הענבים את האניס. מקורו של האניס הוא בסוריה דווקא – שם הוא משובח במיוחד, והוא מיובא לארץ דרך תורכיה. ב"אל נמרוד" מבשלים את האלכוהול עם האניס שלוש פעמים. בשוק יש גם ערק של בישול אחד, יש של שניים והמשובח ביותר הוא ערק שהתבשל עם האניס שלוש פעמים. רק אז מותר באמת לקרוא לו "חליב אל ס'באע" – חלב אריות. 
הערק המוכן נמזג לבקבוקים באופן ידני, כשהמוזג ממלא בקבוק אחר בקבוק ומשגיח בעין בוחנת שהוא צלול ונטול משקעים. אחרי הבקבוק והפקיקה, נארזים הבקבוקים, מוכנים לשיווק. הערק של אל נמרוד משווק לחברות המשקאות המובילות בישראל. 
בימים אלה שוקד אליאס על פיתוח ערק של ארבעה בישולים, וזה יהיה, הוא מבטיח, "הערק הטוב בעולם". אם יש לכם הצעה מעניינת לשם מתאים (כי מה כבר יותר חזק מחלב אריות), הוא ישמח לשמוע. 
 

מה במקום 

מפעל הערק עבר לאחרונה למשכנו החדש והמרווח. במקום מוקרן סרט הסבר על הערק המבוסס על כתבה ששודרה בערוץ 2 במסגרת התוכנית "עובדה" של אילנה דיין. בתיאום מראש ניתן לסייר במפעל. במקום חנות בה נמכרים מספר סוגים של בקבוקי ערק, וכן יין איכותי (וכשר) המיובא מצרפת. 
 

איך שותים 

את הערק שותים בכוסות קטנות – דומות לכוסות של וודקה. מוזגים כמות אחת של ערק ומוסיפים שתי כמויות של מים. אם הערק והמים אינם קרים, מותר להוסיף פתיתי קרח במקום חלק מהמים. מנערים קלות את הכוס, בוחנים בעים של מומחה את המרקם החלבי, וגומעים בלגימה אחת. לערק, משוכנעים חסידו, סגולות מרפא שונות, במיוחד כאשר הוא מיוצר מרכיבם טבעיים בלבד. הוא עוזר בבעיות דם, מעלים כאבי ראש וטוב ללב. אני מוכן לחתום על המצב רוח הטוב שהוא משאיר לשארית היום.

תגובות לכתבה



  • בקבוקי ערק מתוצרת אלנמרוד. בתמונה הראשית: מיכלי הנחושת – הקרקה, בהם מתבשל הערק
    בקבוקי ערק מתוצרת אלנמרוד. בתמונה הראשית: מיכלי הנחושת – הקרקה, בהם מתבשל הערק
  • הביקבוק. המוזג משגיח בעין בוחנת שהערק צלול ונטול משקעים
    הביקבוק. המוזג משגיח בעין בוחנת שהערק צלול ונטול משקעים
  • ובתפקיד הדוגמן - בקבוק ערק
    ובתפקיד הדוגמן - בקבוק ערק
  • וגם הבקבוק הגדול תופס פוזה
    וגם הבקבוק הגדול תופס פוזה