פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



גבינות ששווה לזוז בשבילן

על ארבע מחלבות בוטיק שמייצרות גבינות משובחות מחלב עזים ועוד אחת שמייצרת גבינות ביתיות מחלב בקר. כתבה בלי בשר / אייל כץ

יאיר גרבוז אמר פעם שהשוקולד הכי טעים בעולם זה סטייק. כחובב בשרים מושבע אני לגמרי מסכים אתו: ארוחה טובה זו ארוחה עם בשר, רצוי הרבה וחובה שיהיה טוב. בלי בשר זה לא זה, אלא אם מדובר בדגים או פירות ים. 
או בגבינות. "גבינות?" יגידו טורפים מסוגי, "אולי זה טוב לארוחת בוקר". נכון, אבל יש ארוחות גבינות שיכולות להחזיק גם את הארוחה המרכזית של היום, ומדי פעם אפשר לנוח ליום אחד מהבשר וללכת לגבינות מהכיוון של הפיינשמקריות. כלומר לחפש משהו טוב באמת, ולרדת על כמה חריצים בליווי יין טוב, לחם משובח וקצת ירקות לריפוד. בגליל, כמו גם במקומות אחרים בארץ, שורה של מחלבות קטנות שמייצרות גבינות רכות וקשות, שאין להן מה להתבייש גם כשמשווים אותן לגבינות הטובות בעולם. אפשר לקנות לצימר, לקחת הבייתה וכמעט בכל המקומות אפשר גם לשבת על ארוחת טובה.  
 

חי כל חיידק 

 
שלוש מהמחלבות מצויות לאורך כביש 85 (עכו – צפת). הראשונה היא חוות הנוקד של דני ברזילי ביישוב הקהילתי גילון, מזרחית לצומת אחיהוד. עוד לפני שניגשים למלאכת האכילה או הטעימה, מומלץ לבקש מדני שיוריד אתכם במדרגות לכיוון המרתף, שם עוברות הגבינות תהליך של יישון. להיכנס לא תוכלו, אבל אפשר להציץ פנימה מהחלון ולראות מאות חריצים מונחים על מדפים כשהחיידקים שדני מייבא מצרפת עובדים במרץ ומשווים לגבינות את טעמן המיוחד (לא, משה, לא באמת רואים את החיידקים). 
את הטכנולוגיה למד דני בצרפת לפני שמונה שנים. עד אז היה לו עדר עזים והוא התפרנס ממכירת החלב. בעקבות גניבות חוזרות ונשנות החליט לעשות הסבה, למד את המקצוע והיום הוא מומחה לענייני בקטריולוגיה, או כמו שהוא מעיד: "אני חי כל חיידק".  
במקום גבינות קשות וגם כמה גבינות בשלות, והמחירים נעים בין 8.5 ל-14 שקל ל-100 גר' גבינה. הארוחות הן לפי תפריט וכוללות גם לחם כפרי משיפון, סלטים מירקות טריים, יין ולפעמים פשטידות. ממוצע מחיר לסועד מבוגר הוא בין 40 ל-70 שקל לארוחה משביעה ועשירה. למקום תעודת כשרות. ארוחות מומלץ לתאם מראש ב-04-9566062, או 050-5705229. 
 

בראש ההר 

 
התחנה השנייה היא חוות רום שעל הר כמון. נמשיך לנסוע מזרחה על כביש 85 עד כרמיאל. נחלוף על פני שתי הכניסות הראשונות (המערבית והמרכזית) וניכנס ימינה בכניסה המזרחית (סימן זיהוי: מהכביש רואים את מרכז הקניות כרמיאל סנטר). נחלוף על פני ככר ועל פני אזור תעשייה קטן ונעלה בכביש לכיוון היישובים כמון ומכמנים. אחרי כמה קילומטרים של נוף יפהפה נפנה שמאלה לכיוון כמון, ואחרי עוד קילומטר או שניים נבחין בשלט לחוות רום. שביל כורכר נוח שעובר בין עצי החורש הארצישראלי יוביל אותנו לחניון קטן. הגענו.  
החווה היא פרי חלומו של עמית רום, שהקים במקום חווה אורגנית לגידול עזים. העדר ניזון ממרעה טבעי בלבד, המבוסס בעיקרו על אותו חורש ארצישראלי. המרעה מבוקר תוך הקפדה שלא תהיה פגיעה בעצים ובמקביל, סוג המרעה, אומרים בחווה, אחראי לחלב משובח במיוחד. במקום מיוצרים 17 סוגים של גבינות רכות וקשות וכן יוגורטים עשירים בטעם. למשל, גבינה צ'רקסית, גבינת קממבר שבאה במספר סוגים של עטיפה – עלי גפן, פחם צרפתי או תערובת תבלינים, דניש בלו שהיא גבינה קשה עם עובש, פטה צרפתית מיושנת וגם סתם גבינה לבנה עם תערובות של תבלינים. החווה שוכנת על קו פרשת המים (העזים שלי, מתבדח עמית רום, דואגות באופן שווה למפלס הכנרת ולמפלס הים התיכון) עם נוף משגע למזרח ולמערב. המחיר הוא 80 שקל ליחיד לארוחה בסגנון "כפי יכולתך" הכוללת שתייה קלה, יין רמת הגולן אדום או לבן, לחם עם תמרים ואגוזים, 10 סוגי סלטים, המון גבינות וקינוח. אוכלים באוהל (שבחורף ניתן לחמם אותו) או בחוץ, כשהמסעדה פתוחה רק בשבת ובשאר השבוע יש לתאם מראש. 04-9886174, 057-7308134. 
 

יש כמונים 

 
ומכאן לעין כמונים, המסעדה הוותיקה וחלוצת הז'אנר בישראל. נוסעים עוד קצת מזרחה בכביש 85, חולפים על פני צומת חנניה, ממשיכים עוד כמה קילומטרים ומצד שמאל שוכנת "עין כמונים" (יש שלט) ששאלה את שמה מספר שכתב אפרים קישון. גם כאן מדובר בחווה השייכת למשפחת אברוצקי, הדואגת לגידול העדרים וייצור הגבינות. המקום כולל חנות למכירת מוצרי החווה, בית בד ממוכן (אם יהיה לכם מזל תוכלו לחזות בייצור שמן זית, ובכל מקרה תוכלו לקנות את שמן הזית המקומי) ומסעדה הפתוחה שבעה ימים בשבוע מ-11:00 עד 20:00 (בימי שישי עד 21:00). גם כאן הפרינציפ הוא "אכול כאוות נפשך" במחיר קבוע, בארוחה הכוללת שפע גבינות, סלטים, לחמניות תוצרת עצמית, יין ושתייה קלה. טלפון: 04-6989894. 
 

שתיים צפוניות 

 
ומכאן נצפין קצת ונתקרב לים. במושב בן עמי ליד נהריה יש מחלבה מצוינת בשם "טבע-עז" ולידה מסעדה קטנה וחביבה. מנהריה נוסעים מזרחה לכיוון מעלות ומול בית חולים גליל מערבי נכנסים למושב בן עמי. במושב עצמו נוסעים לפי השילוט (בעקרון זה ישר עד הסוף, ימינה עד הסוף ושמאלה) עד שמגיעים. גם כאן מדובר בחלב עזים ובתוצרת עצמית. טל: 04-9822554, 054-4570595. 
בקיבוץ ראש הנקרה פועלת מחלבה ביתית, שבמקור נועדה לספק את צרכי הקיבוץ. כאן, לשם שינוי, מיוצרות הגבינות מחלב בקר דווקא. עם השנים נרכש ידע ופותחו גבינות חביבות ביותר כמו הבורסן הצרפתית, קממבר טעימה וגבינת רוקפור עם חריפות מיוחדת. מחירי הגבינות נוחים להפליא, ואין כל כך אפשרות לאכול במקום. 04-9857417 או 052-3868014.

תגובות לכתבה



  • גבינות בעין כמונים
    גבינות בעין כמונים
  • סועדים בעין כמונים
    סועדים בעין כמונים
  • גבינות בחוות רום
    גבינות בחוות רום
  • גבינות בחוות רום
    גבינות בחוות רום
  • נוף בחוות רום
    נוף בחוות רום