פנאי - פורטל התיירות של הגליל עליון

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



אגירה ומשטרה

טיול מיוחד שמשלב הר מבטון, אקולוגיה, היסטוריה של א"י ותחנת משטרה שהיא גם אתר תיירות. בחול המועד יש הדרכה מיוחדת של אמנון גופר לטובת הגולשים באתר / נירית אושר

במושב מעונה ולידו שוכנת לה פיסת היסטוריה מרתקת מתולדות המדינה. אמנון גופר, מורה דרך ומתושביה הראשונים של כפר ורדים, יזם טיול גלילי מקסים גיאופוליטי במהותו, שמשלב נופים מדהימים, טבע, היסטוריה ושיתוף פעולה בין משטרה לקהילה.  
התחלנו את המסע (יותר נכון צעידה קלה) בהר אגר שליד מושב מעונה. מקום מקסים עם נוף משגע, ממנו ניבט גם החרמון ביום טוב. במקום מאגר מים, שנבנה בימי השלטון הבריטי עוד לפני קום המדינה. המים מגיעים למאגר ממשטח אגירה מבוטן על צלע ההר. זה נראה כמו הר בטון, אמפיתיאטרון של ענקים, איש איש לפי דמיונו. ולמרות שיש כאן פיסה נכבדה של הר המכוסה ביציקת בטון, מסתתרת כאן חשיבה אקולוגית של הבריטים שהצליחו לאגור מי גשמים ולהשתמש בהם לשתייה ולהשקייה. 
גופר: "הבריטים חיפשו נקודות אחיזה ושליטה ביטחונית במרחב ופתרון לבעיית אספקת המים לתחנת המשטרה שהוקמה ליד הכפר תרשיחא. האפשרות לתפיסת מי גשמים, בעזרת משטח איסוף מבטון נבחרה לאחר בדיקת חלופות אחרות. את העבודה ביצעה מע"צ ועל המלאכה פיקח מנהל עבודה יהודי בשם גרימברג, שהתגורר באופן זמני בכפר מעיליא הסמוך. בחורף 1941 זרמו המים מהמאגר שזה עתה הוקם אל תחנת המשטרה כמו שרק מים יכולים לזרום. מפעל המים מורכב ממשטח בטון מעויין ומדורג לאיסוף מי גשמים, ששטחו 5,000 מ"ר ובתחתיתו בריכת אגירה גדולה. צינור ברזל המוטמן בחלקו באדמה מוביל ממנה את המים לתחנת המשטרה, מרחק של 950 מטר. לא לחינם קיבל ההר את שמו "הר אגר" (תושבי הסביבה מכנים אותו גם "הבריכה הבריטית"). זהו פרויקט הנדסי מרשים ומדוייק שעדיין פועל, גם אם אין משתמשים במימיו". 
לאחר שזכינו לראות את מאגר המים המלא במים, נסענו מרחק של כמה דקות לתחנת משטרת מעלות-תרשיחא הפועלת מתוך אותו מבנה שהוקם בשלהי שנות ה-30 של המאה הקודמת. תחנת המשטרה, ביוזמתו של מפקד התחנה איתן רז, מתפקדת כבית מורשת חי. במקביל לעבודת המשטרה השוטפת, המקום הוא מיצג היסטורי. הקירות, הרצפה ובעיקר תמונות הארכיון הפזורות במסדרונות מספרים את סיפור התחנה מיום הקמתה, סיפור ששוזר את כל ההתרחשויות בחבל ארץ זה מתחילת שנות ה-40 של המאה הקודמת ועד היום.  
גופר יזם שיתוף פעולה עם מפקד התחנה וכך בעצם תחנת המשטרה הופכת לחלק מהותי מתרבות הטיול של מטיילים מהמרכז לגליל. גופר: "המשטרה והר אגר הם חלק מטיול גיאופוליטי בהדרכתי העוסק במרחב הגיאוגרפי ובמימד העדתי, האתני והפוליטי בו אנחנו חיים מימי תקומת הארץ ועד ימים אלה. הפרויקט, שבמרכזו שיתוף פעולה בין המשטרה לקהילה, מאפשר היכרות עם צד אחר של משטרת ישראל".  
כבר בכניסה למשטרה הבחנתי בניקיון יוצא דופן, סדר ואסתטיקה שלא אופיינית למחוזותינו. לחובבי הנוסטלגיה, שלט התחנה המקורי מתנוסס בכניסה לתחנה. השלט נשמר מתחת לשלטים חדשים שכיסו אותו במהלך השנים. אפילו חלק מהאורוות הישנות, שפעם שיכנו את הסוסים עליהם רכבו השוטרים, נשתמרו, כולל שוקת נפלאה שממוקמת בחצר הפנימית של התחנה. במסגרת הסיור מלווה אותנו מפקד התחנה איתן רז: "אני מפקד התחנה כשנה וחצי והדבר הראשון שהחלטתי לעשות הוא לשפר את סביבת העבודה של השוטרים, במטרה להעלות את המוטיבציה שלהם. גיליתי שאנחנו חיים בתוך היסטוריה, ומאז אני עוסק בשימור. קיבלתי עזרה באיתור מקורות מידע ממחלקת השימור של עיריית מעלות, מקק"ל ומהמועצה האזורית מעלה יוסף. אוצרת אתר השימור היא מירב יוסף, מנהלת פרויקטים ורכזת פורום קו עימות, שנרתמה בצורה ייחודית לעניין. נכון לעכשיו התקיימו מספר ביקורים מסודרים בתחנה ומתוכננים כמה נוספים, כולל הסיור של כפר ורדים בניצוחו של אמנון גופר בנושא משטרה וקהילה. חשוב לי שהאזרחים יראו את השוטרים כבני אדם, שגאים בעבודתם ואולי כך נשפר את תדמית את המשטרה". 
 

טיול מיוחד בשבילכם 

 
טיול מיוחד לקוראי חוברת פנאי, בהדרכת אמנון גופר, יתקיים ביום שני, חול המועד פסח, 9 בפברואר. הטיול כולל ביקור בהר אגר, ביקור במשטרת מעלות כפר ורדים וכן טיול בסמטאות העתיקות של תרשיחא. המחיר הוא 50 שקלים למשתתף (במקום 70). 
יום קודם לכן יתקיים טיול דומה בהדרכת אמנון גופר, פתוח לציבור הרחב. טיול זה יתקיים ביום ראשון, חול המועד פסח, 8 בפברואר. מחיר: 70 שקלים. 
לשני הטיולים מומלץ להזמין מקום מראש. נפגשים בקפה מארג כפר ורדים בשעה 9:30. 
פרטים נוספים והזמנות לקבוצות: אמנון גופר "מפגשים מהסוג הגלילי", טיולים, הרצאות ומפגשי סיפור, 054-6549191, www.gofer.co.il
 

אירועי פסח נוספים: לחצו כאן

תגובות לכתבה



  • אורוות
    אורוות
  • מועדון השוטרים
    מועדון השוטרים
  • משטח הבטון הבריכה הבריטית
    משטח הבטון הבריכה הבריטית
  • שלט מקורי
    שלט מקורי