פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



דרכים צדדיות

כבישים נסתרים והיופי שביניהם. חגיגת נופים חובקת גליל, בין כפרים ציוריים, בתי בד וכרמי זיתים. טיול מכונית בדרכים צדדיות עם כמה עצירות באתרים שליד / אייל כץ ואמנון ג�

הכבישים בגליל יפים כולם, אך יש יפים יותר. והכי יפים הם הכבישים הנסתרים, אלה שבעיקר המקומיים מכירים. אז הנה לכם מסלול למכונית, למקרה שתרצו לנוח מ-20 הקילומטרים שצעדתם אתמול, או שקצת מטפטף, או שסתם חשקה נפשכם לגמוע הרבה נוף מבעד לשמשה. ואגב, רבים צוחקים עלינו, הגליליים, שכל משפט שלישי שלנו מתחיל ב"כשיש ראות טובה....". נירה רוסו המצוינת כתבה פעם שיש אולי יומיים או שלושה בשנה עם ראות טובה, והיא בהחלט צודקת. העניין הוא שהימים האלה קורים בדיוק עכשיו – ימי סתיו וחורף שמשיים של אחרי גשם, כשהאוויר שטוף מאבק ושאר מריעין בישין, ולטיול שלנו נוסף נופך מיוחד. אז הנה כמה כבישים מיוחדים לעילא, עם כמה נקודות אוכל ומראה בקרבתם. 
 

בתוך הוואדי 

תחילתו של המסלול בכפר ירכא, ולכן נרד מכביש מספר 70 בקטע שבין צומת כברי לצומת אחיהוד (ליתר דיוק – צומת יסיף הסמוכה לצומת אחיהוד). מצומת ג'וליס נטפס מזרחה בדרך העולה אל הכפר (כביש מספר 8533). ממש בכניסה, בסמוך למכון לרישוי רכב, נבחין במכונית פיג'ו ניצבת לתפארה במרכז כיכר. זוהי מכונית שכולה נחצבה באבן, בדיוק ייקי שרק אמן דרוזי כמו חרובי פדול מפקיעין מסוגל לה. גוף המכונית הוא גוש סלע אחד, תשעה טון של סלע עצמון – הגיר הקשה ביותר הקיים בגליל, ואילו הגלגלים, הפנסים, הסמל והכדור הגדול עליו ניצבת מכונית האבן סותתו מגושי אבן אחרים. שווה להחנות בצד ולהעיף מבט. 
כפר ירכא מתפתח בשנים האחרונות בקצב פראי. שיפוליו המערביים הופכים לשכונות של בתי מידות וחווילות ולשולי הכביש המטפס אליו נפתחו "מולים" (ובעברית מרכזי קניות) בבעלות פרטית המוכרים את כל המותגים במחירים שווים לכל נפש. וכך הופך בשבת הכפר ירכא אבן שואבת לחצי מדינת ישראל הרוצה לקנות מוצרי הלבשה והנעלה כמעט בחצי מחיר (למי שאוהב צפיפות – זה המקום). אנחנו נמליץ על הכלבו לאופנה "אמש סטאר", יותר פנימה בכפר, חנות ענק המוכרת מותגים במחירים זולים להפליא. 
כשנסיים למדוד, למשמש ולהשוות מחירים נטפס אל לב הכפר. המעוניינים יכולים להחנות את רכבם ליד בנין המועצה החדש והמפואר הבנוי לתפארת על מה שהייתה פעם בריכת המים וליבו של כפר ירכא ולבקר בקברו של "חושי הארכי" שהיה ידיד נאמן למלך דוד וקבור בטבורו של גרעין הכפר ושתושביו קוראים לו "יוסף הצדיק". משם נצא לנחל מג'נונה, הוא נחל בית העמק. הגישה אל הנחל קלה לזיהוי – פונים שמאלה סביב בניין המועצה וממשיכים עד סוף הדרך המובילה אל הנחל (אפשר בעזרת התושבים – לשאול על הדרך לג'ת דרך נחל מג'נוננה). 
הירידה אל הנחל על כביש אספלט צריך שתהיה זהירה. הנסיעה בדרך זו כמוה כמסע מדיטטיבי אל נופים קסומים, הנוף משגע, אבל צריך גם להסתכל על הדרך. אחרי חציית הנחל (הכביש ממש חוצה את ערוץ הנחל) מטפסים בין הבוסתנים ועצי הזית עד שמגיעים אל הציוויליזציה הקרובה (נקרא לה הפעם כפר ג'ת). הכפר הדרוזי ג'ת חבוי לו בין כרמי הזית רחוק מכל כביש ראשי והמולה, ואם לא היו סוללים דרך ממנו אל הכפר ינוח ומצפה גיתה, לא היינו יודעים על קיומו. 
הדרך החוצה את הכפר (8721) מאפשרת טיפוס משפלת החוף אל רכסי הגליל המערבי בואכה ינוח וכפר ורדים. הדרך נוחה ורחבה ומומלץ לעצור מדי פעם ולהציץ מערבה אל הים ולראות את מפרץ חיפה פרוס כמו על כף יד. הכפר ינוח משולט היטב וניתן בעזרת השילוט לצאת ממנו, מהלך של קילומטר, אל בתיו של כפר ורדים. עצירה בלב הכפר ינוח לא תגנוב יותר מחמש דקות של שיטוט בסמטאות גרעין הכפר השמור היטב והצצה אל שני בתי הבד שבו. 
כפר ורדים מומלץ לעצירה לטובת התארגנות קלה – במרכז המסחרי שירותים נוחים ובית קפה. מכפר וורדים יוצאים מזרחה. אפשר לקפוץ לשוק תרשיחא (פתוח בשבת) או לטייל בין הגלריות ובתי האמנים, אבל הפעם מטרתנו להגיע כמעט אל שיאו של הגליל העליון, ולכן ראוי שנמשיך בדרך. 
 

בין זיתים לסמיע 

מכפר ורדים נצא לכביש תפן מעלות (854) נפנה שמאלה לכיוון מעלות ואחרי כמה מאות מטרים ניכנס בפנייה חדה ימינה לכביש העובר בתוך החורש הסמוך. אין לו שם לכביש, ויש סביבו מחלוקת כלשהי, אך בינתיים (כלומר בטח לנצח) זהו קיצור פופולרי לכפרים סמיע וכיסרא. ניסע קילומטרים ספורים בין חורש טבעי וכרמי זיתים יפים, נהנה מקצת נוף-עד ושוב – זהירות וסבלנות. שכן מחד עלולים אנו למצוא עצמנו משתרכים אחרי טרקטור כבד תנועה, ומנגד עלול להגיח ממול בן תשחורת במהירות האור. ניכנס עם הכביש לשולי הכפר סמיע וניסע בסמטאות (הציצו לחצרות המטופחות) עד לכביש הראשי. אפשר לפנות ימינה וקפוץ לכיסרא, לפארק הסלעים היפהפה (גם סלעים מעניינים, גם נוף, גם מסעדה לבנונית טובה בסמוך), ואפשר לפנות שמאלה ולרדת לפקיעין חדשה, משם לשולי פקיעין ומשם לצומת חוסן ולכביש 89 (נהריה צפת). 
 

למה לריב? 

בכביש 89 ניסע לחורפיש. יפים בתיו של הכפר והמקום שווה השקעת זמן כדי להספיק לגעת בכל אתריו אבל אפשר להסתפק בביקור בחדר הזיכרון לאל"מ נבי מרעי ז"ל שנהרג במהומות פתיחת מנהרת הכותל בחזית הדרום ולגעת קצת בקשר הדם הקיים בין העם היושב בציון ושותפיו הדרוזים. אם יש קצת זמן, מומלץ גם לקפוץ לנבי סבלן, אחד המקומות הקדושים לעדה הדרוזית, מקום יפהפה עם נוף משגע לכל כנפות השמיים, ואפשר גם לבקר אצל נימר נימר לארוחה, שיחה וסיפורים משעשעים. ומבחינת הכבישים הנסתרים, כאן יש לנו שתי אופציות. האחת – לחלוף לאורכו של הכפר כולו לצאת מצדו המזרחי וטיפונת אחרי תחנת הדלק לפנות ימינה בכביש פרוביזורי למראה, שנקרא "כביש המריבה", זכר לסכסוך עבר בין תושבי האזור לשלטונות. הכביש מטפס לכפר היפהפה בית ג'אן (1,050 מטר מעל פני הים) ובדרך הוא עובר בין נחלים זורמים, נביעה יפה, דרכי כורכר המשקיפות אל נופים יפים (המיצובישי קצת תקטר, אבל כל רכב עובר), פרות, עזים וחמורים ומטעי זיתים. ממש בהתחלה ממש בחיק הטבע, הוקמה אנדרטה לזכרו של סמל פאדי קזאמל ז"ל, תושב בית ג'אן שנהרג באסון המסוקים והוא בן 20. שווה לעצור, גם כדי לתת כבוד וגם כי זו פינת חמד.  
הכביש מסתיים, כאמור, בכפר הנישא בית ג'אן, שזכה לכינוי "שווייץ של המדינה". שם נמליץ על ביקור במפעל "איה נטורל" לתמרוקים וקוסמטיקה טבעית, ועל ארוחה דרוזית מעולה ב"ארמון מלך האירוח", אצל מנאל אסעד, טבחית מעולה ומארחת למופת, ובעלה נג'אח, צייר אומן המדריך גם בשבילי הכפר (04-9805260 050-9285167). אגב, אפשר ומומלץ לעשות את הכביש הזה מבית ג'אן לכיוון חורפיש, רק שכדי למצוא את תחילת הכביש תצטרכו לשאול הרבה. 
 

מתת אל 

 
אפשרות אחרת היא לנסוע מחורפיש למתת. במרכז הכפר, אחרי שנעבור את פסלו של פאחר-אל-אדין הרוכב על סוס ומאכלת בידו, נגיע לפנייה שמאלה, בצומת בה שכנה פעם מסעדה בשם "המרפסת". המסעדה כבר לא, אבל המרפסת עוד שם וגם סניף דואר בקומת הקרקע. הדרך מחברת את הכפר חורפיש עם כביש הצפון (899). 
אין כמו הכביש הקצר הזה כדי להשכיח מאיתנו את שאון הכרך הגדול, ולכן מומלץ לבוא אליו באיטיות ולאפשר לעין ולנשמה לקבל את המידה הראויה לה של נוף גלילי אמיתי. סופו של הכביש הנסתר נושק את בתיו של מצפה מתת (זה המצפה שגובהו כשמו בגימטריה – 840 מ') אבל אני ממליץ לבחור לסיום בין שתי אפשרויות – שביל הפסגה בהר אדיר, או ביקור חטוף במערת פער. 
לשניהם קל להגיע, שביל הפסגה בהר אדיר הוא טיול מעגלי של מקסימום חצי שעה (כולל עצירה להתנפשות אל מול נופי לבנון) ולמערת פער מגיעים תוך שתי דקות מהרכב וזוכים לראות בולען יפה שעצי אלה ואלון חובקים אותו ונותנים לו נופך קסום ורומנטי. ההרפתקנים יכולים להדליק פנס או נר ולצעוד בתוך מים רדודים אל תוך הבולען.
* אמנון גופר, מדריך טיולים ואמן הסיפור הגלילי, 054-6549191, www.gofer.co.il

תגובות לכתבה



  • מכונית האבן של חרובי בירכא. בתמונה הראשית: כביש ירכא ג'ת
    מכונית האבן של חרובי בירכא. בתמונה הראשית: כביש ירכא ג'ת
  • כביש בית ג'אן חורפיש
    כביש בית ג'אן חורפיש
  • קטע נוסף בכביש בית ג'אן - חורפיש
    קטע נוסף בכביש בית ג'אן - חורפיש
  • נבי סבלן בחורפיש
    נבי סבלן בחורפיש
  • כביש כפר ורדים סמיע
    כביש כפר ורדים סמיע