פנאי - פורטל התיירות של הגליל מערבי

כניסה ללקוחות
צימרים ובתי מלון מסעדות ואירוח אטרקציות ואתרים טיפולים וספא טיולים ומדריכים תרבות ואומנות שופינג ומתנות לקבוצות וארגונים

כדאי לכם



מעשה אמן

על ארבעה אמנים מיוחדים שפותחים את הגלריות, הסדנאות והבתים שלהם בפני אורחים / רוני קריסטל

האמנות הפכה בשנים האחרונות לאחד מסימני ההכר הבולטים של הגליל והגולן. באזור אמנים רבים מתחומי יצירה שונים, וחלקם הגדול פותחים את ביתם למבקרים, גם מתוך הכנסת אורחים צרופה וגם מתוך קצון לשווק את פרי יצירתם. הנה סקירה על אחדים מבין האמנים. 
 

גאולה הראל, רמות נפתלי 

נתחיל בגליל, במושב הציורי רמות נפתלי שרק מהנופים הנשקפים ממנו – עמק החולה והרי הגולן, אפשר לקבל השראה אומנותית. גאולה הראל היא אישה קטנה ומקסימה עם חיוך מזמין וידי זהב וכישרון מדהים. עיקר עבודתה – יצירת בובות, פיסול בבדים, רקמה, תפירה אומנותית, ציור על חומרים שונים, תכשיטים, צלחות לקישוט ועוד. גאולה יוצרת אומנות לשמה ואומנות שימושית, כגון שטיחים, כיסויי מיטה, צעצועי בד מיוחדים ומדליקים לתינוקות וילדים, צנצנות לעוגיות "עטופות" בבובות אנושיות ועוד. בנוסף לכישרון, היא מביאה לעבודות גם את כישוריה כאשת חינוך לשעבר (שימשה כמנהלת חטיבה לגיל הרך). 
גאולה הראל, רמות נפתלי, 04-6940243, 052-3298314. 
 

בטינה נאמן, רמות נפתלי 

עדיין ברמות נפתלי, אולם בכיוון אומנותי שונה לגמרי, נמצאת בטינה נאמן. בטינה, ילידת צרפת למדה בצעירותה בבית הספר לאומנויות "תלמה ילין", ולאחר מכן במדרשה למורים לאומנות בבית ברל. מתחום הציור פנתה בטינה ללימודי עיצוב פנים וזה בעצם עיסוקה – ייעוץ וליווי תהליך הבנייה בתחום העיצוב. מלבד הציור, היא גם עוסקת בפיסול באבן ובחימר ובצילום אומנותי. 
בטינה מספרת שתחילה רק ציירה, לאחר מכן הוסיפה את הצילום ולבסוף את הפיסול, כשכל תחום עונה אצלה על צרכים אחרים. 
בפסליה מנסה בטינה להשאיר את הצורה הבסיסית, ולהראות את מה שיש בה. לדוגמא, אבן שנראית כמו מסיכה, או כמו גוף שבתוספת אבן נוספת הופכת למלאך עם כנף אחת (ואליו מצטרפת מלאכית משלימה). האבנים למעשה "מדברות" אלינו בצורתן הטבעית. מלבד הפיסול באבן מפסלת בטינה גם בחימר. וגם כאן, לכל יצירה אמירה מיוחדת משלה.  
הציורים של בטינה הם בין מופשט לפיגורטיבי, קצת דמיוניים וקצת מוגדרים. מוטיב שמופיע די הרבה הוא מלאכים – צלליות מרחפות בגדלים ומצבים שונים ומעניינים. 
הצילומים שלה – תמיד מבוימים ועוסקים בעיקר בעירום גברי בגרסאות שונות, לפעמים עם אמירה פוליטית, כמו דמות שראשה עוטה שק שחור, סמל ללוחמי האינתיפאדה הראשונה, או משהו נאיבי יותר כמו דמות שצולמה בטכניקה מיוחדת על ידי תאורת פנס תוך פתיחת צמצם לזמן ממושך, ונראית כמו ציור קיר על אבן בטבע. בגלל רגישות הנושא, הצילומים לא מוצגים כמעט בתערוכות והם יותר "מוצנעים". יצירותיה מרוכזות ברובן בסטודיו הבנוי מאבן גלילית בעיצוב של בית כפרי אוטנטי ומשמש גם כסדנא ללימוד אומנות הציור והפיסול, אולם בביתה, המעוצב גם הוא ברוח גלילית, נמצא עבודות רבות המשולבות בטוב טעם על הקירות והמדפים. ניתן לערוך סיור מודרך עם הסברים מפי האומנית, הכולל גם סיור ארכיטקטוני בבית. הבונוס הוא סיור יין כולל טעימות ביקב הבוטיק של רמי, הבעל. 
בטינה נאמן, רמות נפתלי טל. 04-6944463, 050-3201111. 
 

יופ דה יונג, "הברזל הפנימי", מרום גולן 

גם רמת הגולן משופעת בנופים וחומרים מעוררי השראה ואחד האומנים הנהנים מהם הוא יופ דה יונג ממרום גולן. יופ הוא יליד הולנד שעלה לארץ ב-1973, חווה את מלחמת יום כיפור ברמת הגולן ומאז נקשר למקום ולאדמת הבזלת. את ראשית דרכו האמנותית החל דווקא בציור ולגמרי במקרה.  
בילדותו למד בבית ספר דתי נוצרי שמוריו נזירים. המורה לציור לא קלט את נפש האומן שבו, וביקש שלא יופיע יותר לשיעוריו, כיוון שהוא נטול כישרון. יופ העדיף אז כתיבה וכבר בגיל 11 כתב ספר על היסטוריה כלל עולמית בשם man & might (בתרגום חופשי: אדם ורם). כיום כבר יש לו על המדף כ-30 ספרים, רובם בתחום הרוח וההיסטוריה. לאחר שהגיע לקיבוץ, פגש חבר, גם הוא מהולנד, שצייר העתקים מדהימים של אוניות ודגמים נוספים. רק בעקבות ויכוח עם אותו חבר ניסה יופ לצייר, וכשראה את התוצאה המדהימה נכנס חזק לעניין. באותה תקופה עבד יופ במחצבת הטוף של הקיבוץ, ושם ניסה גם לבדוק את כישרונו בפיסול. בשטח המחצבה היו פזורות גרוטאות ברזל לרוב ויופ החל "לשחק" עם הלחמת ברגים וברזלים עד שהוציא תחת ידיו פסל של דון קישוט. מאותו הרגע, בכל הפוגה מהעבודה היה "מנקה" את המחצבה מגרוטאות ובונה מהן פסלים אנושיים ומלאי הומור. לפני כ-3 שנים פוטר מהעבודה במחצבה ובמקום לשקוע במרה שחורה החליט לנצל את ההזדמנות ולהפוך את התחביב למקצוע. קצב העבודה גבר, ומידיו יצאו מגוון אדיר של דמויות שונות ומשונות, מנמלה וחרק בגובה חצי מטר ועד למלאך מניף חרב או דינוזאור בגובה 6 מטר. הפסלים פזורים ברחבי הקיבוץ, על תל בנטל שמעליו, בתוך הסדנא שבה הוא עובד ובמקומות נוספים כגון הקפה גלריה של שרה בן ארי בנאות גולן. יופ הספיק להציג את עבודותיו בתערוכות שונות ובפסטיבל הפיסול באגם המונפורט. בקרוב תוצג תערוכה שלו בתיאטרון ירושלים ובמוזיאון חדש שנבנה בימים אלו בין חומות העיר העתיקה בעכו, אשר בו יוצגו לראשונה עבודות ייחודיות של פיסול משולב בברזל ובזלת. לאחרונה הציע לו האוצר האומנותי של מוזיאון בניו יורק לבוא איתו לביתו באריזונה וליצור שם פסלים עבור המוזיאון. יופ נהנה מהמבקרים ומההזדמנות להכיר אנשים. הוא ישמח לערוך סיור מלווה בהסברים בין הפסלים שבקיבוץ ובסדנא, וכמובן שיאפשר לכם גם לרכוש לכם מזכרת מקורית ומיוחדת (לא לדאוג, יש גם כאלה שנכנסים לשקית של סופר). 
יופ דה יונג, מרום גולן, טל. 04-6960117, 052-3236842, 052-3235633. 
 

אריאל שמיר, מרום גולן 

ממש מול הסדנא של יופ, מעברו השני של הקיר, שוכנת הסדנא של אריאל שמיר – צייר ואומן בעץ. בפנים, על הקירות, המדפים והרצפה, פזורות העבודות: ציורי שמן, פסלים וכלים מעץ, שולחנות, מדפים, שעונים מנורות שולחן ועוד. הריח המשכר של העץ המעובד מכניס אותנו להרמוניית היצירה ומחבר אותנו ליופי הטבעי שלו. 
אריאל מספר על עצמו שתמיד התחבר לאומנות למרות שלא למד אותה אף פעם. הוא החל לצייר בגיל צעיר מאוד והתחיל להשקיע בכך יותר כשהיה כבן 20. הוא מצייר בעיקר את החלומות שלו, ולא, הוא לא ניסה לפרש אותם פסיכולוגית. בנוסף, אהב לעבוד עם חומרים שונים כגון פיסול בבטון ועוד. העבודה בעץ גם היא ליוותה אותו תמיד, גם כאומנות וגם כיצירה שימושית: היה מכין לעצמו כלים, מדפים רהיטים ועוד. אריאל מגדיר עצמו כאדם המחובר מאוד לטבע ולטבעי וכך גם עבודותיו. הוא תמיד יעדיף למחזר עצים ולא לקנות אותם, או לחפש אותם בטבע – גזעים כרותים, שורשים חשופים ועוד. גם בתהליך היצירה אריאל "לוקח" את הזמן ומעצב את המוצר לאט, בכלים ידניים ופשוטים, מקשיב לעץ, מקלף ומגלף אותו בעדינות ומוציא ממנו את הייחוד והיופי, המרקם והצבעוניות שלו ואת מקסימום האומנות האפשרית. 
גם באומנות השימושית מנחה את אריאל הרעיון של אומנות לפני הכל. הוא לא מתכנן או משרטט מראש, אלא נותן לרגשות ומצבי הרוח לעצב את המוצר הסופי. השאיפה של אריאל היא להפוך את התחביב לעיסוק העיקרי, להתמקד בפיתוח הסדנא ולהתאים אותה לעבודה בהיקף רחב. בינתיים, אריאל מגדל דור המשך שאין לזלזל בו. הבילוי המשפחתי האהוב עליו ועל ילדיו - בר וכנען התאומים, זואי הקטנה ואשתו סיגלית, הוא טיולים בטבע וחיפוש אחר אבנים מעניינות, חלוקי נחל, עצים מיוחדים ועוד, ולצייר עליהם בעפרונות צבעוניים. 
בינתיים, הוא עובד פול טיים בסדנא, מזמין את כל המעוניין בתקווה שאורחיו יתחברו ליצירותיו. 
אריאל שמיר, מרום גולן, טל. 054-7588752. 
 
כיתובים 
 
גאולה הראל וידיד. כישרון וניסיון בחינוך 
 
מלאך של בטינה נאמן. נאמנות לצורה המקורית של האבן 
 
יופ דה יונג ומבחר מעבודותיו. חרק בגובה חצי מטר 
 
אריאל שמיר בעבודה. נשמה גם באמנות השימושית

תגובות לכתבה



  • עבודת של יופ דה יונג. בתמונה הראשית: יופ בעבודה
    עבודת של יופ דה יונג. בתמונה הראשית: יופ בעבודה
  • גאולה הראל וידיד
    גאולה הראל וידיד
  • בובות ויצירות של גאולה הראל
    בובות ויצירות של גאולה הראל
  • עבודה של בטינה נאמן
    עבודה של בטינה נאמן
  • עבודות של בטינה נאמן
    עבודות של בטינה נאמן
  • אריאל שמיר בעבודה
    אריאל שמיר בעבודה
  • עבודה של אראיל שמיר
    עבודה של אראיל שמיר